Dubbel-8

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Året är 1964 och det är sommar i ett litet småtrist, men filmtokigt samhälle i Dalarna. Kring torget kretsar 15-åringarna Anders och Börje på sina mopeder. Där finns också Raggar-Billy med sin stora amerikanare. Kompisarna Anders och Börje är helt besatta av sex och när Brigitte Bardot-kopian Sofia kliver av bussen från storstan börjar det hända saker. Anders och den mer talföre Börje bestämmer sig för att enda sättet att få se Sofia naken är att säga att de ska göra en film och erbjuda henne huvudrollen.

År: 2000
Christer Fjällström
Ingela Olsson
Johanna Sällström
Michel Riddez

Började rätt segt och lite små konstigt, men den bättrade rätt snabbt på sig och blev bättre och bättre och med roliga inslag. Får en 3:a av mig

En -3 som film, men en 3 i sin egen genre.

Tagline: Det är sommaren då allting händer.

Parentes: detta är häftigt - lånade denna av producenten själv, Håkan Bjerking, som bor här i Nacka i princip granne med mig. Hans son går på min avdelning på förskolan jag jobbar på i Skuru. Detta är alltså Håkans, regissör Daniel Fridells kollega, egen DVD-film jag fått låna. He, he! Detta är stort. Kan knappt fatta det själv ännu. Dessutom ingick denna film av en slump indirekt i filmkritikkursen i höstas (2007) då den fanns med i kursboken Solskenslandet - svensk film på 2000-talet.

En rätt skön film med fin stämning, fina lantliga miljöer i ett somrigt Sverige. Fint foto och småkul då och då, och visst är filmen charmig, men det jag tycker främst förstör i filmen är alltför många dåliga skådespelare. Ulving och Kirschon är bra, men Jacob, Källander och han som spelar handlaren/ljudansvarige känns väldigt överdrivna. Helin är helt ok, men inte lika bra som skinnhuvudrollen Jorma i Tic Tac. Jacob känns i princip jobbig i varje ny scen han gör i filmen då han spelar nästan bara på ett sätt: supermesigt nervös genom stammande. Här kunde Fridell ha hjälpt till bättre med regin.
Synd att de har använt alltför många Stockholmare och skådisar från övriga landet, som talar just rikssvenska i normala fall, utom just från Dalarna --> deras dialekt känns inte naturlig.
Är det bara jag som inte gillar namnet på filmen? Det är nästan så jag tycker bättre om den internationella titeln Swedish Beauty. Titeln är ett av skälen till att jag inte sett filmen förrän nu (jan 2008) - namnet var för intetsägande, lät inte lockande.
Generellt håller jag med både Lepre (2/5) och Carlstrom (3/5) i deras kommentarer.
Hamnar nog inte i DVD-samlingen trots det goda mediemottagandet då filmen kom 2000. Detta känns som ett försök att skapa en lika "god" film vad gäller känslan som Mitt liv som hund, vilket inte lyckas. Dock gillar jag att filmen är allmänt oförutsägbar samt filmen i filmen till slut visar sej ha en överraskande vändning. Bra musikval (både tema och soundtrack) också.

Trivia: -

Sallee

Helt okej film, som bjöd på ett skratt då & då. :)

En smått fånig svensk film med ett än dock trevligt budskap och småkul är den vid vissa tillfällen.

Filmen var okej men den var seg tycker jag.

Föll mig inte i smaken. Intrigen var tunn och till slut så blev jag väldigt trött på Börjes tjat om att han ville se naket.

LisaMarie

Orginell handling och rätt snyggt foto. Skådespelarna är helt okej trots att de flesta för mig är så gott som helt okända. Egentligen inte särskilt romantisk utan handlar mer om sex. Av den eller någon anledning når den inte upp till mer än en 2:a.