Way Back, The

Handling: Sju krigsfångar – vissa kriminella, andra politiska fångar – flyr från ett arbetsläger i ett helvetiskt Gulag 1941. Deras väg mot frihet sträcker sig från Sibirien, över den glödheta Gobiöknen och vidare över Himalayas berg till Indien. Under 600 mil av svåra umbäranden får de kämpa mot både moder natur, illvilliga främlingar och inte minst varandra. Alla nådde inte friheten.

Baserad på sanna fakta.

Gustaf Skarsgård
Dragos Bucur
Sebastian Urzendowsky
Alexandru Potocean

Peter Weirs överlevnadsdrama om en grupp överlevande från andra världskrigets gulag-läger tar sin början med en enormt mäktig scen där huvudpersonen Janusz döms till straffarbete i Sibirien efter att hans hustru, under tortyr, har skrivit under ett falskt vittnesmål om illegala aktiviteter. I denna anda fortsätter hela filmen, som med starka visuella hjälpmedel utgör en oförglömlig upplevelse. Med hisnande scenografi och ett förödande snyggt foto dras jag mycket snabbt in i detta gripande drama som skickligt flätar samman den bokstavliga kampen för överlevnad med den själsliga. Karaktärerna framställs med en uppfriskande och mänsklig ton, och jag uppskattar att manuset inte tar några enkla utvägar och förvandlar de ledande karaktärerna i dramat till monster för att skapa snabba intriger. De behåller sin mänsklighet, och sin förmåga att hysa och väcka empati, från början till slut.

Sedan är det visserligen sant att det främsta problemet med filmen ifråga är det något frustrerande tempot. I vissa fall fungerar det alldeles utmärkt, och får det dramatiska händelseförloppet att eskalera på ett mycket medryckande sätt - jag tänker först och främst på deras flykt från fånglägret. Men vid andra tillfällen upplever jag att den oregelbundna tidsskildringen underminerar avgörande ögonblick. Det är helt enkelt mycket svårt att urskilja hur lång tid som förflyter, och med denna smått monotona ton går viss dramatik förlorad. Detta är en brist som tyvärr inte avtar under filmens gång.

Men med starka insatser av först och främst Gustaf Skarsgård, väl vald musik och fascinerande bruk av till synes obetydliga detaljer är detta nyskapande och känslosamma överlevnadsdrama en oerhört berikande film. Vissa skavanker till trots fängslade The Way Back (2010)mig från början till slut. Missa inte detta.

Stark historia, sannbaserad. Men som film saknas nåt för att få mer än tre plus i betyg. Med svenska Gustav Skarsgård som medrymling (!).

Milla86

Personerna i filmen gör en helt otroligt resa till fots som dessutom har hänt i verkligheten. Filmer om andra världskriget har gjorts i mängder, men den här är något annorlunda.

Kan kännas något seg ibland men det är kanske tanken. Sevärd.

En ganska meningslös film fylld med tråkiga dialoger. Bra skådespelare men inte sevärd.

Biopremiär: 2011-03-25