En enda man

Handling: EN ENDA MAN utspelar sig i Los Angeles 1962, under kulmen av Kubakrisen, och är berättelsen om George Falconer, en brittisk collegelärare som kämpar för att finna meningen med livet efter att Jim, hans partner sedan lång tid tillbaka, gått bort. George lever i det förflutna och har svårt att tro på framtiden och vi får följa honom under en dag i livet, en dag då möten och en serie händelser leder till att han måste bestämma sig för om han tycker att det faktiskt finns någon mening med livet.

Filmen bygger på en roman av Christopher Isherwood.

År: 2009

Paulette Lamori
Ryan Simpkins

Copyright AB Svensk Filmindustri

tessan81

En film som berättar tydligt om ensamhet och vad det kan innebära att vara ensam. Colin Firth är fantastisk som George Falconer och Julianne Moore och Nicholas Hoult likaså i sina roller. Men historien berättas med en sorts distans och jag känner mig inte inkluderad. Det är visserligen endast ett nedslag, en enda dag, vi får göra i Georges liv och det objektiva förhållningssättet är kanske medvetet. Jag uppskattar det inte eftersom att George tilltalar mig så oerhört med sin skärpa och charm och jag tycker alldeles för mycket om både honom och de övriga karaktärerna för att nöja mig med detta.

Svag fyra.

Jag gillade filmen men den var lite snurrig och lite jobbig start och slutet hade jag förväntat mig en annan men skådespelarna gjorde en bra insats.

Pesole

Först började jag undra vad är detta för film, vad sjutton handlade den om. Jag förstod aldrig det, jag gillar den inte och fattar inte hur de kan göra sådana här filmer och slössa bort pengar.

Biopremiär: 2010-02-19