Svinalängorna

Handling: 1970-talets Sverige. Lena lever i en kärnfamilj med man och två barn. När hon en dag får ett samtal från ett sjukhus om att hennes mor, som hon inte träffat på länge, är svårt sjuk ger hon sig motvilligt iväg för att träffa henne. Hennes resa blir också en resa tillbaka till barndomen där hon vuxit upp i en alkoholistfamilj med rötter i Finland. Hennes minnen kring sin utsatta situation blandas med sorgen över en bortgången bror och ilskan över den maktlöshet hon känt.

År: 2010
Regissör: Pernilla August
Originaltitel: Svinalängorna
Alternativ titel:Beyond (eng. titel)
Noomi Rapace
Ville Virtanen
Outi Mäenpää
Ola Rapace
Tehilla Blad

4- en film som berör. Efter man har sett filmen hamnar man i en sorgsen stämning och man lämnar en tanke till de barn som faktiskt växer upp i en sådan miljö. Gillar att man väljer att skildra både uppväxt och nutid. Det gör att känslorna för filmen växer. Bra skådespeleri av Noomi och Ola. Rekommenderas!

janne lindh

Pernilla Augusts tolkning av Susanna Alakoskis fantastiska roman saknar bokens must och miljö. Men om man bortser från det (ganska svårt) är filmen Svinalängorna en bra film. Lite för utstuderad regi av August, men mycket bra skådespelarprestationer. Framför allt av unga Tehilla Blad som är helt fantastisk. Varför i all sin dar fick hon ingen Guldbagge? Filmen är värd en trea men Blad lyfter den till en svag fyra.

En 3 som film och i sin egen genre, men en -3 som underhållning.

Not my cup of tea, om jag säger så. Svensk, dyster, men väldigt välspelad. Bra längd! Denna film ser man en gång.

Typsikt svenskt. Typiskt långtråkigt och med överskattade skådespelare.

En intressant och gripande film. Hade dock högre förväntningar.. Vissa saker hade kunnat gjorts mer realistisk. Stark trea.

Savannah

Det blir en fyra, tack vare enastående skådespelarinsatser - jo, man förstår varför Hollywood vill ha allas vår Noomi (och kanske även Ola framöver?). Starkt och gripande utan klyschor. Efter att ha sett denna inser man i hur stor grad alla barn förtjänar en vit jul - och helst även 364 vita dagar resten av året...

Biopremiär: 2010-12-10