Kungen kommer

Handling: Kung Karl XV har dansafton. Marie-Louise Löwencreutz lyckas trassla sig in, trots att hon förvisats från hovet för att en släkting till henne en gång i världen suttit sönder drottningens solfjäder.

År: 1936
Nils Wahlbom
Håkan Westergren
Tollie Zellman

freya

En riktigt bra och sevärd svensk gammal klassiker med Gösta Ekman d.ä i huvudrollen (av de filmer som jag sett honom i, så tycker jag personligen att det här är hans bästa, dvs den film där han är som bäst och mest sevärd). Gösta Ekman gör de facto en dubbelroll i denna film då han både spelar Kung Carl XV + en fattig skådespelare som anlitas att spela och imitera kungen på en fest... (naturligtvis med en hel del förvecklingar som följd!!) I ett par scener så trixas det t.o.m med filmpåläggning (ganska så skickligt gjort för Sverige anno 1936) så att han dessutom spelar mot sig själv!! I övrigt: Gull Natorp (Baronessan Löwencreutz) och Åke Ohberg (löjtnant Grim) är bra i biroller. Trevligt med en rejäl kostymfilm från den här tiden också (kostymfilmer överlag är vi ju inte så bortskämda med i detta land... på den punkten har det gått utför).

Filmen är svartvit