American, The

Handling: Amerikanen Jack är en slipad lönnmördare. När ett jobb i Sverige går snett meddelar han sin kontaktperson Larry att nästa uppdrag blir hans sista. Det tar honom till en liten pittoresk stad på den italienska landsbygden, där han håller låg profil och för en gångs skull kan njuta av lugnet. Hans uppdragsgivare, en belgisk kvinna vid namn Mathilde, dyker dock snart upp i stan med en beställning, att tillverka ett vapen. Helt oväntat träffar Jack en präst, Fader Benedetto, som han öppnar sig för och han inleder en romans med den italienska kvinnan Clara. Men med garden nere utmanar Jack ödet…

År: 2010
Thekla Reuten
Violante Placido
Paolo Bonacelli

Copyright Focus Features

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Härligt med en lågmäld Clooney! Enligt mej mycket mer intressant. Det finns en anledning till att vi har fått två öron och en mun. Hans bästa roll hittills.
Kul med Sverige, om än lite som vanligt, om ens alls.

Zorro69

Vet inte ens vad jag ska skriva, tror inte jag ens förstår filmen för jag tyckte den var otroligt seg och tråkig.

George Clooney är lika bra som vanligt och själva filmen har ett rätt lågt och lungt tempo som gjorde mig lite uttråkad, men hantverket är ändå gott.

Biopremiär: 2010-09-10