Patton

Krig:

Krig:
3,7

Handling: George Patton var enligt många en väldigt skicklig och anmärkningsvärd Amerikansk general under andra världskriget. Han var känd för sin effektivitet och sin fasta tro att han i alla sina tidigare liv har varit soldater av olika slag. Han var även känd för sin rivalitet med den brittiska generalen Montgomery och hans önskan att invadera Sovjetunionen efter kriget eftersom han inte litade på Ryssarna. Ett utav hans mest berömda citat är "Målet med krig är inte att dö för sitt land, utan att göra så att den andra korkade jäveln dör för sitt".

Filmen ifrågasätter den byråkratiska krigsmaskinen samtidigt som den hyllar individen, symboliserad av en karriärssoldats skrovliga röst.

År: 1970

Patrick J. Zurica
James Edwards
Lawrence Dobkin
David Bauer

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg strax innan titten 120531 på IMDb Top250, men halkade nyss ner till 270.

Enligt mig en hyfsad krigsfilm, men inte jättebra som många verkar tycka. Krigsscenerna och Scott var givetvis grymma, men ibland så blev jag faktiskt inte särskilt euntesiastisk eller engagerad. Den blev lätt ganska trög och tempofattig. Den var även för långdragen. Betyget blir en lite svagare trea. Jag har helt klart sett bättre krigsfilmer. Som "12 fördömda män", eller den underbara "Den stora flykten".

Storslagen och intressant inblick i Pattons minst sagt kontroversiella sätt att föra krig på. George C. Scott rolltolnkning av generalen är både skicklig och realistisk och han fick välförtjänt ta emot en oscar för sin insats. Krigscenerna är välgjorda och är en bidragande faktor till att filmen aldrig upplevs tempolös eller seg. Manuset (Francis Ford Coppola var med och skrev det) är väldigt bra och det är kul att dem lägger en sådan vikt på kapplöpningen mellan Montgomery och Patton. Stark fyra, verkligen sevärd, i synnerhet om ni gillar krigsfilmer som jag.

Det här är en biografi över den hårde amerikanske pansargeneralen George Pattons liv. Den snygga monologen i inledningen ger oss direkt en hint om vad han har för människosyn och George C. Scott skildrar denna man otroligt skickligt. Man känner sig minst sagt ambivalent inför hur man egentligen ska förhålla sig till Patton då han trots sin hårda yta även visar mänskliga sidor. Mäktig musik och för tiden välgjorda krigsscener bidrar till att helhetsintrycket blir mycket positivt. Dessutom med flera oförglömliga scener.

Timoti

George S. Patton var en man som skrämde de tyska trupperna (enligt vad som står på baksidan av filmen). Den här filmen är väldigt bra gjord. Skådespelarna skötte sitt jobb galant, fotot var mycket bra, manuset var bra skrivet och filmlängden, den kunde minst ha varit 30 minuter längre. Geroge C. Scott tolkade Patton rätt bra och rösten som Scott använder är väldigt lik Pattons (jag vet det för att jag har hört inspelningar). Regissören skötten sitt jobb galant, nej då inga problem för regissören.

Ljud/musik: 3
Manus/handling: 4
Skådespelare: 4
Effekter/foto: 4
Filmlängd: 5

Det här är en film jag rekomenderar starkt.

George C. Scott är suverän i sin roll som Patton och gör en oförglömlig rolltolkning. Han vann välförtjänt en Oscar.

Björn

En helt okej och rätt så intressant film om en berömd Amerikansk general. Filmen skulle dock ha varit bättre om dom inte skulle ha gjort vissa misstag när det gäller fordonen som användes i filmen. Pansarvagnarna t.ex. var omålade pansarvagnar av en typ som började tillverkas på 60-talet vilket är irriterande. Sedan så är de tyska bandvagnarna i filmen omålade Amerikanska bandvagnar, vilket är också väldigt irriterande.

Pattons sista dagar (1986)