Morrhår & ärtor

Handling: Diversearbetaren Claes-Henrik får ett erbjudande om att tjäna en hacka om han ordnar fram en lägenhet för en filminspelning. Nu gäller det bara att få ut mamma ur huset.

År: 1986
Peter Hüttner
Wallis Grahn
Börje Nyberg
Carl-Axel Elfving

Bra skådespelare och emellanåt rolig och charmig film, men inte mycket till handling vilket kanske i och för sig är poängen då huvudpersonen inte precis är en person som tar tag i saker och skaffar sig ett liv...

Varm och sm�tt underh�llande film, men jag har sv�rt att hitta den r�da tr�den.
F�rresten tragiskt att den gulliga Lena Nymans karakt�r k�nns s� verklighetsbaserad, det blev v�l lite v�l m�nga j�rn f�r henne privat.

En -3 som film, men en 3 i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Gösta Ekmans komedi

Denna film är en film som rätt mycket bärs upp av nostalgi-skäl (man växte upp med den), men visst är filmen klart småkul då och då - skämten haglar inte tätt direkt. Men annars tycker jag en av de största behållningarna med filmen är att det är en underbar resa tillbaka i tiden till 1980-talet (!). Nyman, Krook och Ekman har ett otroligt, idag sällan skådat, fint samspel. Minnesvärd musik (temat) i den lilla glada trudelutt som återkommer med jämna mellanrum.
Njaej, detta hamnar bara gratis i DVD-samlingen, inte annars. Filmen kan och vill man dock se om ett par gånger. Den vittnar dessutom om mångfalden i Ekmans duktiga skådespelarprofession.
PS. Extra kul är det att se Vanadisbadet och badmodet då samt snattarscenen i matvarubutiken.

Trivia: -

Kul film.med gösta ekman.

Riktigt kul film för många kan jag tänka mig.Halv kul handling, bra skådespeleri och humor som många gillar.Men denna film innehöll inte min typ av humor.Filmen var samt lite väl lång.Filmen tråkade ut mig efter första femton minuterna.Men håller ändå till en svag tvåa!

Dan banan

Trubbig och ypperligt linjär.
Gösta Ekman med flera ger oss fnissande stunder, men magsäcken är fortfarande för luftig.
Jag hungrar efter betydligt mer, och med tiden blir jag rastlös och slänger irriterade blickar på klockan.
Varken Ekmans figur eller filmen tar isg någonstans..

En tveksam tvåa, Morrhår & ärtor är filmen i brist på annat.

Macke

riktigt kul och lite min humor