Triangle

Handling: När Jess och några vänner beger sig iväg i en segelbåt har hon en olustig känsla av att något är väldigt fel. Hennes misstankar infriar sig helt när en kraftig storm inträffar och gruppen blir tvungna att söka skydd på ett passerande kryssningsfartyg. Jess är övertygad om att hon har varit på fartyget tidigare. Ingen besättning verkar finnas och klockan ombord står helt stilla, men vad de inte vet är att de faktiskt inte är helt ensamma...

Någon ombord är fast besluten att döda dem alla. Och Jess håller ovetandes nyckeln till att avsluta terrorn.

År: 2009
Rachael Carpani
Henry Nixon
Joshua McIvor

Copyright Icon Home Entertainment

Genomtänkt skräck/thriller. Inte många fel här inte.

janne lindh

En överraskning. Trodde det var en dålig b-skräckis. Men Triangle är annorlunda och välgjord. Klart sevärd. Klar trea.

Isko

Helt fantastisk film som är sjukt genomtänkt. Den är så komplicerad att det inte går att fatta första gången man ser filmen. Man tror att det finns massor av logiska luckor och att regissören har lämnat något öppet för publiken men egentligen så är handlingen helt logisk och lämnar inga luckor. Läs denna förklaring om ni inte förstod filmen, men kom ihåg att till och med förklaringen kräver läsförståelse och logiskt tänkande: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=752049

ILoveMovies

Bra, men jag fatta inte riktigt slutet måste jag med ge

Jag kände inte till mycket om denna thriller innan jag såg den, bortsett från att regissören Christopher Smith tidigare har imponerat på mig med både Creep (2004) och Severance (2006). Den oändligt medryckande historia som utvecklade sig framför mig var med andra ord en njutning från början till slut. Med en kryptisk inledning som bäddar för den olycksbådande tonen som håller i sig genom hela filmen kunde jag praktiskt taget inte slita mig från detta ovanligt genomtänkta mysterium. Jag har sett många filmer i denna stil som helt enkelt försöker för mycket - där det uteslutande syftet tycks vara att förvirra tittaren så mycket som möjligt innan man slänger in en föga tillfredsställande lösning på gåtan, gärna under filmens allra sista minuter. Det är just här Triangle skiljer sig från mängden, eftersom filmen aldrig är varken för smart eller för dum för sitt eget bästa. Sanningen faller på plats bit för bit, genom att händelseförloppet skildras upprepade gånger ur olika perspektiv och med minimala variationer, och aldrig trasslar in sig i desperat mystik. Varje pusselbit är logisk och gör ett mycket trovärdigt intryck.

Melissa George gör dessutom en mycket bra insats i huvudrollen, till skillnad från de övriga skådespelarna som överlag är rätt svajiga. Historien byggs upp på ett mycket effektivt vis och framhävs till fullo av såväl score som mäktigt kameraarbete. Faktum är att jag av och till påverkas så mycket av händelseförloppet att den klaustrofobiska situationen praktiskt taget kväver mig. Manuset är visserligen inte banbrytande originellt och känns till en början smått krystat, men som helhet är detta en överraskande sevärd thriller vars tema och berättarform bäddar för aktivt tittande och passar mig som hand i handske. Missa inte detta.

Ahhhh, jag njuter! Det här passar mig verkligen. En strålande Melissa George i en riktigt välgjord och stark mardröm med "Lost"-tema. Tycker den var klockren!