Sucker Punch

Handling: Utspelar sig runt 1950-talet om en ung flickas som blir inlagd på ett mentalsjukhus av sin elake styvfar. Vi får följa med in i en drömvärld som blir hennes flykt undan en betydligt mörkare verklighet i fångenskap, där hon smider planer på att rymma från den genom att stjäla fem olika objekt tillsammans med fyra medfångar. Men flyktvägen är fylld av våldsamma faror och det blir allt svårare att skilja på vilka som är verkliga och vilka som bara finns i fantasin...

År: 2011
Vicky Lambert
Malcolm Scott

Copyright Warner Bros. Pictures

Ninnie

Bra soundtrack men helt meningslös och kass film.

En film som växer ju mer jag tänker tillbaka på den. Snyders tidigare Watchmen var ju överskattad men Sucker Punch gillar jag. Suveränt originell. Sen är det omöjligt att inte falla för söta Browning.

torulf

Tarantino på LSD. Mycket skum, men det funkar.

en ganska svag action handling men söta baby doll karaktärer.. helt klart sevärd!

oj oj oj, vilken underbar film! Inte riktigt ett mästerverk, men ändå en fantastiskt bra film! Underbart soundtrack, bra skådespel, allmänt häftig actionfilm!

Hook

Sockersur meningslös action!

Sommaraction kommer tidigt i år med Zack Znyder stilistiska action film "Sucker Punch". Vi får följa ett 6-minuter intro montage om den unga flickan Babydoll som mister sin mamma och blir slagen av sin berusade styvfar. Som i sitt ursinnes tillstånd försöker ge sig på Babydoll och hennes yngre syster. Musik och mer slowmotion än någon annan Zack Snyder film är att vänta en inledning som sätter tonnen för filmens meningslösa slowmotion berättande.

Efter en rad hemska händelser så har Babydoll blivit tvingad till ett mental sjukhem och som avskedsgåva har hennes förmyndare och styvfar beordrat en lobotomi. Babydoll inser att hon har fem dagar att fly sin olyckliga situation. Hon hamnar dock i en dimension som utspelar sig på en club för strippor som är fångar hos en hycklare vid namn Blue Jones.

Babydolls djupa fantasi förvränger verkligheten mer och mer och bildar ett paradis av steempunk nazis, robotar, shogun demoner, drakar, troll och korsetterar. babydoll och hennes nya vänner i mental sjukhemmet måste hitta en karta, en kniv, en nyckel, eld och lösa ett mysterium för att komma ut från det helvete som håller deras liv i en skör tråd. Dör de i fantasin dör de i verkligheten. Om man inte står för något så faller man för allt.

När jag såg trailern så visste jag direkt att det skulle blir en snygg film med så lite story som möjligt för att få plats med Snyder obligatoriska slooooow-motion trade mark. Jag hade delvis rätt, filmen har slooow-motion och den är väldigt snygg att se på. Dock var storyn oväntad och rätt bra det var som en dagis version av 'Inception' blandat med en mer effektfull 'Kill Bill' version där kvinnan är övermäktig och ute efter hämnd för att bli fri.

Effekterna från de ansvarige designerna och illustratörerna har verkligen sattsat på att göra filmen till ögon godis för alla som gillar de senaste från action genren inom spelvärlden. Allt från mysterium till fullt ut krig får vi se miljöer som är perfekt skapade av mästaren Rick Carter (som bland annat gjort designen till 'Jurassic Park' och 'Avatar'). Zack Snyder återvänder i registolen efter succer som '300' och 'Legenden om Ugglornas Rike'. Här märks det att Snyder gått tillbaka ett steg för att göra en mer kvinnlig version av '300' och visar hur mannens dominans trycker den kvinnan men också visar hur starka kvinnorna är när det verkligen är på botten.

Filmen är ett rent påhitt att locka den stilla sittande WoW-spelaren från datorn till biografen. Jag gillar de dolda meddelanden i filmen om kvinnans styrka och hur historiskt sätt kvinnan alltid varit starkare än mannen. Snyder använde samma sak i '300'. Filmen har lite av varje men är mest ett stort glittrande paket och när man öppnar det så hittar men en halv ätten nöt. Jag blev lite rörd under en scen då drakhonnan hittar sin döda unge (söta drakar X3 ).

För att avsluta vilja nämna helheten vilket är; filmen är usel, det finns ingen story och det är ingen större menning i att film gjorts förutom en ny sjow off för Snyder att han kan effekter, vilket redan bevisats i hans tidagare filmer. Men trots allt det negativa så kan jag inte låta bli att gilla den här filmen, den har allt jag vill se i en brainless movie precis som 'G.I. Joe: Rise of Tthe Cobra' så har 'Sucker Punch' Nostalgi värde tillbaka till min barndom vilket får mig att säga emot mitt eget kritiska tänkande och sätta betyget, Sockersur meningslös action!

story: 1+
skådespelare: 3