Green Lantern

Handling: I ett universum, lika stort och oändligt som det är mystiskt har en mäktig kraft existerat i flera hundra år. Försvararna av fred och rättvisa kallar sig för Green Lantern Corps. Ett brödraskap av krigare som har svurit att bevara den intergalaktiska ordningen och varje Green Lantern bär en ring som ger honom superkrafter. Men när en ny fiende vid namn Parallax hotar att rubba kraftbalansen i Universum hamnar deras öde och Jorden öde i händerna på deras nyaste rekryt, den första människan som någonsin har blivit utvald: Hal Jordan

År: 2011

Amy Carlson
Taika Waititi
Taika Cohen

Copyright Warner Bros. Pictures

Jag gillade förvånandsvärt den här filmen. Jag trodde inte jag skulle gilla den först när jag fick veta att den fanns. Iden verkade för barnslig och konstig. Men filmen var faktiskt riktigt bra. Spännande handling och dramatiska starka scener. Intressant Mytologi om Cosmos hade dom skapat här som man faktiskt kanske skulle ha trott på om man levde för länge sen. Hehe. Intressant ide om dom här goda och onda krafterna. Och dessa skapare av Universum som sitter och tänker någonstans där ute i yttre rymden. All rymd mytologi i filmen tycker jag var häftig och det var spännande bra actionscener. Förvånandsvärt bra faktiskt. Jag gillade den här filmen.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Känns som att filmen följer den vanliga mallen för superhjältefilmer. Men denna var ändå bättre än jag trodde, även om man egentligen inte hann komma in speciellt djupt i handlingen. Det känns även som att det kan komma uppföljare.

losdrivaren

En rätt bra film med okej handling.
En pilot med taskig känsla för rätt och fel hittar en ring som kan ge han kraft. Men är han redo för att tag ansvaret?

Hook

Påkostat fiasko

Hal Jordan är son till en av militärens modigaste piloter, efter sin fars olyckliga död lever Hal på gränsen mellan liv och död. Efter en flyg demonstration så blir Hal avstängd under genomgående utredning. När en lilla utomjording kraschlandar i New Orleans hamn blir Hal förste person på plats. Han får en grön ring och en lyckta som han tar med sig innan hamnpolisen kommer. När han väl fått fram hemligheten i lyktan bär det av till den avlägsna planeten Ouar. Hal bestifftar bekantskap med utomjordingar som arbetar för att behålla freden i galaxen; The Green Lantern Corp.

Hal Jordan spelas av Ryan Reynolds ('X-Men Origins: Wolverine' & 'The Proposal') som gör rollen som sig själv, med lite humor och lite hjärna, kanske som Hal är i serientidningarna. För regin står Matrin Cambell ('Zorro' & 'Casino Royale') som även med ett starkt facit i handen inte lyckats göra det bästa av ett dåligt förutsägbart manus. Överiga i ensambeln av olika kända skådespelare så har vi Blake Lively som ögongodiset och trotsiga Carrol Ferris. Peter Sarsgaard gör rollen som besatta och enstöringe dr. Hector Hammond. I rollen som hal Jordans mentor Sinestro på planeten Ouar ser vi Mark Strong ('Sherlock Holmes' & 'Kick-Ass') som gör rollen som den röda utomjordningen på ett suveränt sätt.

Manuset i filmen är barnsligt förutsägbart och innehåller så många fel och pinsamheter att det känns nästan otroligt att Warner Bros (som ligger bakom 'Batman' & 'Superman') godkänner det och lägger ut 400 miljoner dollar för filmen och reklamen. Det är där som man mister filmen, i reklamen. När studion har marknadsfört filmen så mycket genom klipp och förlängda trailers så finns det inga överraskningar kvar, speciellt i en film som knappt är 2 timmar lång.

Effkterna är bra och ursnygga när man kommer till Green lantern Corps hemplanet. Flygscenerna är i som mest bara godkända och inte särskilt specialle. Det märks att mycket har hänt sedan första visningen av trailern i slutet av 2010. Nu är det mörkare coolare och mer badass. Men filmen har en kännsla av att var ofärdig och väldigt kort och de höga hypen på filmen känns bortkastat för något som ligger i samma fält som 'Priest' och 'Jonah Hex'.

story: 2-
skådespelare: 2+