Monsters

Handling: År 2009 upptäckte NASA möjligheter för att hitta utomjordiskt liv i vårt solsystem. En sond skickades upp för att samla in prover från en av Jupiters månar, Europa. Men på tillbaka vägen kraschade sonden över Centralamerika. Sedan började främmande livsformer att dyka upp vid nedslagsplatsen. Nu kämpar den amerikanska och mexikanska militären för att kontrollera varelserna. Vår historia börjar när den cyniska journalisten Andrew Kaulder går med på att eskortera hans chefs dotter tillbaka till USA genom den avstängda zonen, ett område som innefattar halva Mexico...

År: 2010
Regissör: Gareth Edwards
Originaltitel: Monsters
Ursprungsland: Storbritannien
Ingår i tema: Utomjordingar

Whitney Able
Scoot McNairy

Monsters var ett av "dragplåstren" om man nu kan säga så, på Stockholms Filmfestival. Men det märktes att det var en väldigt smal film, tja, i början av den åtminstone. Jag förväntade mig att Monsters skulle vara en light-kopia av Matt Reeves (J.J. Abrams) suveräna "Cloverfield". Men den blev knappt det, istället visade den sig vara något helt annat och den var överraskande bra. Ett ganska långsamt tempo driver filmen mot det annalkande, troligtvis spännande slutet. Under tiden bjuder "Monsters" på fler och fler twister som gör filmen, trots dess långsamma tempo, väldigt spännande och intressant. Tack vare bra skådespelare, ett medryckande foto, ständig pulserande musik. Rent visuellt, helt klart en "Cloverfield"-kusin.

En terror som alltid lurar omkring två personer som försöker ta sig hem ifrån ett land av monster - ett land som blivit innestängt av omvärlden, men där människor gör sitt bästa för att fortsätta leva sin liv som om inget hade hänt, för att ingen kan hjälpa dem utan att ta dem därifrån.

Filmen var lite av en besvikelse för mig. Förstod inte riktigt poängen med historien. Dialogen var också svårt att hitta poängen i, väldigt konstruerad och märklig. Räddningen var en välgjord, realistisk atmosfär, tjusiga effekter och en smula spänning på sina ställen.

Skön känsla, annorlunda film, spännande.

Monsters: Dark Continent (2014)