Dogtooth

Handling: Utåt lever han ett vanligt liv - hemma hålls familjen isolerad. Helt utan vetskap om världen utanför har de uppfostrats i tron att katter är köttätande monster och att Frank Sinatra är deras farfar. Lanthimos berättelse utspelar sig både i och utanför bild - en prisbelönt familjeskildring som på ett tragikomiskt sätt ifrågasätter inlärda beteenden.

År: 2009
Hristos Passalis
Anna Kalaitzidou
Alexander Voulgaris

Copyright Feelgood Entertainment

Lanthimos har en minst sagt egen filmstil, och hans filmer får en alltid att reflektera över hur vi människor funkar. Uppskattar den mörka humorn, men har svårare för när man medvetet provocerar med rent hantverksmässiga aspekter så som extremt långa tagningar, intetsägande kameravinklar osv.

Jag har aldrig tidigare lämnat en bioföreställning i förtid, men nu kunde jag inte låta bli. Dogtooth är milt uttryckt en fullkomligt vansinnig film som inte levererar någonting som jag kan uppskatta. Den ena absurditeten avlöser den andra och man bara himlar med ögonen i ren avsky.

Känner mig lurad av tidningarna. 5:a i DN och Oscarsnominerad för bästa utlänska film. What??

Biopremiär: 2011-06-10