Tourist, The

Handling: Den amerikanske turisten Frank reser till Italien för att hela sitt brustna hjärta. Där träffar han Elise, en enastående kvinna vars plötsliga intåg i Franks liv inte är någon slump.

År: 2010
Angelina Jolie
Paul Bettany
Rufus Sewell
Timothy Dalton

En rätt bra film, men det hade inte skadat med lite mer fart i filmen. Kändes nästan lite långtråkig emellanåt. Men får en 3:a

Ojojoj gillade verkligen den här filmen och skådespelarna är ju toppen, såklart är ju depp snygg som fan , det ger ju också ett pluss i kanten!

En så hipp konspirationsthriller som denna tar visserligen inte lång tid på sig att väcka mitt intresse, först och främst eftersom filmens fåordiga premiss tillåter fantasin att löpa fritt. Men i längden blir den förtegna storyn allt mer problematisk då dess snäva skildring resulterar i att jag som tittare sällan vet var jag har karaktärerna eller vad som egentligen pågår under ytan. Det är inte överraskande att en film som denna håller på avgörande fakta och inkluderar vändningar under filmens gång. Men när det gäller The Tourist är detta snarare frustrerande än ett sporrande till fortsatt tittande. Karaktärerna, med Elise och Frank i täten, beskrivs i så vaga termer att jag under större delen av filmen inte har någon som helst uppfattning om vilka de är eller varför de gör det de gör. Den inblick vi faktiskt får i Franks karaktär fyller egentligen ingen funktion eftersom det inte relateras till i filmen mer än som en snabb replik som jag är osäker på varför den har inkluderats. Den aspekten av den otursdrabbade högstadieläraren som befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt uppfyller en mängd klichéer - faktum är att jag nästan får intrycket att den uteslutande ska väcka snabb sympati.

Jag ska medge att The Tourist är en relativt välgjord film, vilket återspeglas i såväl scenografin och de tjusiga Venedigmiljöerna som filmens smått märkliga score vilket fångar min uppmärksamhet redan i de allra första minuterna. Men den ständiga gissningsleken blir tröttsam i längden, inte minst eftersom den är så klumpigt genomförd. Jag som tittare upplever mig konstant vilseledd, och utan några finurliga ledtrådar under filmens gång sitter jag huvudsakligen som ett frågetecken. Den obligatoriska romantiska kopplingen mellan Elise och Frank är hårresande abrupt, vilket inte görs bättre av det faktum att Jolie och Depp (som för övrigt är fullständigt oigenkännlig och är alarmerande lik Gary Oldman) inte har någon personkemi över huvud taget.

Denna nyinspelning av en klassisk film visade sig vara ett vågspel som hade kunnat fungera betydligt bättre. För egen del är det mysteriets oraffinerade framtoning, såväl som det faktum att de ledande skådespelarna helt enkelt inte klickar i rollerna, som gör detta till en så pass stor besvikelse.

En intressant och spännande film med riktigt bra skådespelarinsatser. Tyckte den blev lite tjatig i längden dock. Svag trea.

helt okej film men på ett ställe i mitten av filmen visste man redan hur det skulle sluta så lite förutsägbar en annars en sevärd rulle

movieprincess2

bra film... med guld skådisar! ganska konstigt innehåll och ett oföutsägbart slut. EN stark trea!

KarinLovisa

En dussindeckare.