Hämnden

3,7

Handling: Anton arbetar på Läkare Utan Gränser och pendlar mellan ett flyktingläger i Afrika och sitt hem i Danmark där han har två små söner. Han har svikit sin älskade hustru, Marianne, och de försöker nu att vänja sig vid ett liv utan varandra. Samtidigt börjar Antons 12-årige son Elias lära känna och bli vän med en ny pojke i klassen. Denna ovanliga vänskap utvecklas snart till en oroande allians som hotar att förstöra landsbygdsidyllen för alltid.

År: 2010
Toke Lars Bjarke
Elsebeth Steentoft
Anette Støvelbæk

Copyright Nordisk Film

En riktigt bra film, med en mästerlig Mikael Persbrandt i huvudrollen. Filmen tar upp viktiga samvetsfrågor och den får en att tänka. Susanne Bier har gjort det igen. Svag fyra.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Småseg stundtals, men inget stort problem. Vackert foto. Bra regi. Bra manus. Fantastiskt skådespeleri av Persbrandt, Dyrholm, och de unga killarna spelade av Jøhnk Nielsen (Christian) och Rygaard (Elias).
Filmen kanske kanske hamnar i filmsamlingen billigt, men denna starka dramafilm är en sån film jag tror man bara ser max ett par gånger i sitt liv. Den är stundtals smått obehaglig och på ett sätt tragisk, samtidigt som den dock inger hopp. En FIN film allt som allt. Rekommenderas starkt, trots att jag generellt ej gillar nordisk film nämnvärt!

Trivia: The story that Christian reads at his mother's funeral is Hans Christian Andersen's "The Nightingale". / It took just three weeks in Danish cinemas for the film to turn a profit, according to Zentropa. / By casting Mikael Persbrandt, Susanne Bier continues a habit of combining Danish and Swedish actors in her films, see also Rolf Lassgård in After the Wedding (2006), Rafael Edholm in Den eneste ene (1999) and Ghita Nørby in Pensionat Oskar (1995), among others.

Når nästan upp till en 4:a, men det var något som saknades för att komma upp i det.
Filmen var bra i princip hela tiden, men den kändes lite överregisserad på några ställen. Annars är det intressant med blandningen mellan Kenya och Danmark.

Vackert, tänkvärt, starkt och verklighetstroget mästerverk av Susanne Bier med en strålande Persbrandt i huvudrollen. Tycker den har allt ett drama ska ha.

En mycket gripande och känsloladdad film som skildrar problem på olika sätt. Många goda budskap. Tycker pojkarna gör ett väldigt trovärdigt intryck och spelar riktigt bra.
Filmen känns verklig och skulle lika gärna kunna vara utifrån en verklig händelse. Persbrandt blir man aldrig besviken över och han och hustruns känslor känns så verkliga.

crack_of_dawn

Oerhört bra film. -Man kommer verkligheten nästan obehagligt nära...
Hade det inte varit för det ljusa slutet hade filmen förföljt mig länge...

Mycket bra film som alla borde se. Myckett gripande att se men den håller på lite väl länge vilket drar ner betyget.

Siixten

Bra, men det är något som inte stämmer. Ett frosseri i elände med en happy end.

Biopremiär: 2010-10-01