Fyra år till

2,3

Handling: Folkpartiledaren David Holst var alldeles nyss Sveriges hetaste politiker, stilig, rolig, populär och självskriven som landets nästa statsminister. När Kristdemokraterna överraskande missar fyraprocentspärren i valet grusas Davids drömmar om en koalitionsregering och Socialdemokraterna får fyra år till vid makten. David har tappat sugen och väljarstödet når helt nya och outforskade bottennivåer. Han släpar sig håglöst mellan meningslösa möten på sin partipolitiska ökenvandring, stöttad endast av sin närmaste medarbetare och fru, Fia.

När David plötsligt en dag blir kär är problemet inte att han redan är gift. Problemet är inte ens att den han blir kär i är en man. Davids problem är att mannen har blir handlöst förälskad i, Martin, är den absolut sista på jorden han får bli kär i. Om de inte lyckas dölja sin kärlek hotar en offentlig skandal som kommer att krossa deras karriärer.

Men David har inte nerver för ett spel av det här slaget. Och till slut har misstagen och missförstånden blivit så många att deras kärlek går förlorad. Nästan.

En rolig, sorglig, vågad, smart, snuskig och extremt romantisk komedi. Så här har vi aldrig tidigare sett smygbögar, folkpartister, baptister eller katrineholmsbor skildras i en svensk film. Fyra år till visar att kärleken övervinner allt. Och att Ratata är det bästa popband som någonsin funnits.

År: 2010
Regissör: Tova Magnusson-Norling