Psalm 21

2,1

Handling: Prästen Henrik Hornéus (Jonas Malmsjö) har följt i sin predikande fars fotspår, men har lämnat den lilla norrländska byn Borgvattnet för en församling i Stockholm. Men det förflutna vill inte släppa taget och Hornéus plågas av brutala syner och mardrömmar där bland annat hans döda mor dyker upp. När han nås av beskedet att hans far omkommit under mystiska omständigheter beger han sig hemåt för att närvara vid begravningen och söka svar. Han möts då av en sektlik församling som tycks ruva på både en och annan mörk hemlighet - och i takt med att Hornéus börjar gräva i det förflutna blir demonerna allt mer aggressiva...

År: 2010
Gunvor Pontén
Julia Dufvenius
Lena B. Eriksson
Fredrik Hiller

En 2+ som film & i sin egen genre, men en -3 som underhållning.

Tänkte länge att detta blir en ganska sedvanlig svensk 2 i betyg, men filmen bytte lite dimension/inriktning mot slutet och höjdes upp då den förutom att bara vara en rysare med övernaturliga inslag även kom att innefatta en del kritik mot den sedvanliga bilden vi har av kyrkan, Gud och kristendomen i allmänhet.
Bra skådespel av Jonas.
Men i övrigt faller filmen som många andra svenska pladask vad gäller det skrämmande, som blir smått löjligt.

Den var så där inte min typ av film..

En 2+ som film & i sin egen genre, men en -3 som underhållning.

Bra skådespel av Jonas.

Biopremiär: 2010-11-05