Förföljaren

Western:

Western:

Handling: Soldaten Ethan Edwards besöker sin bror och hans familj strax efter inbördeskriget. Medan Ethan letar efter boskapstjuvar blir brodern och hans fru mördade av några indianer. Tillsammans med halvblodet Martin Pawley rider Ethan ut i öknen för att ta hämnd.

År: 1956

Antonio Moreno
Hank Worden
Beulah Archuletta
Walter Coy

Ett mycket fint foto och landskap gör att man njuter av att titta på filmen. Kanske inte så speciell i övrigt som man kan tro. Finns flera andra västerns som är betydligt bättre, men den har moraliska frågor som behandlas på ett bra sätt.

En sak som är ganska intressant är att man inte får reda på hela bakgrundshistorien till John Waynes karaktär. Har läst en del om filmen i efterhand och fått reda på detaljer som man lätt missar första gången man ser den. Detta förklarar till stor del varför han är som han är.

Ligger för tillfället på plats 248 på IMDb, vilket känns ganska konstigt. Filmen skiljer sig inte märkvärt från den stora massan av westernfilmer, men ändå har den blivit "utvald".
Jag kan visserligen hålla med om att temat är bra, men samtidigt blir filmen ganska rörig. Framför allt tycker jag att man kunde visat bättre hur länge huvudpersonerna faktiskt är ute på stäppen i sökandet.
I övrigt var det en hel del överspel på sina håll.

Det här är klassisk västern med John Wayne i huvudrollen. Ganska skön historia som tyvärr faller p.g.a. att några karaktärer lider av allvarligt överspel, bl.a. Jeffrey Hunter i en av huvudrollerna. Hade gärna sett djupare karaktärer istället för platta stereotyper och John Wayne som larvig tuffing tilltalar mig inte alls. Nu blir det inte så engagerande som man kunde önska och därför blir betyget inte mer än en tvåa.

Lite överskattad John Wayne.
Filmen hade några storslagna scener, men stundtals så blev jag inte riktigt engagerad.

Det bästa med filmen är cinematografin. Fotot är helt suveränt för att vara en 50 år gammal film. En av Waynes bästa rollprestationer i en tacksam roll som en riktigt osympatisk snubbe. Bästa rollen enligt mig gör han i "The Shootist".
Annars är den lite halvtråkig under vissa partier. 3,5 i betyg.

ToxicAvenger

Enligt mig, inte en av Waynes bättre filmer. Filmen var för lång och storyn var blek. En svag trea.

Raffset

En riktig western=) Lite virrigt med Ethans rasism och vissa karaktärer undrar jag vad de fyller för syfte? Ajja, helt ok iaf. mkt antydningar och lite blod..