Cowboys & Aliens

Western:
Krig:

Western:
Krig:

Handling: 1873. Delstaten Arizona. En främling med minnesförlust vandrar in i ökenhålan Absolution. Den enda ledtråden till hans förflutna är en mystisk boja runt hans ena vrist. Han inser snart att befolkningen i Absolution inte välkomnar främlingar, och att ingen rör ett finger om inte den hårdhudade överste Dolahyde gett order om det. Det är en stad som lever i fruktan. Men när Absolution attackeras av inkräktare från skyn tvingas byns invånare snabbt omdefiniera sin uppfattning av ordet fruktan. Med hisnande snabbhet och ett förblindande sken för dessa monster bort invånarna en efter en, och utmanar samtidigt allt som befolkningen tidigare trott var möjligt. Plötsligt blir den främling byborna nyss avvisat deras enda hopp till räddning. Allt eftersom den mystiske revolvermannen sakta börjar minnas vem han är och vart han kommer ifrån, inser han också att han bär på en hemlighet som kan ge byn en chans i kampen mot utomjordingarna. Med hjälp av den flyktiga Ella samlar han ihop ett gäng bestående av tidigare motståndare – bybor, Dolarhyde och hans folk, kriminella samt Apache-indianer – vilka alla nu riskerar utrotning. Enade mot en gemensam fiende förbereder de sig för en episk kamp för överlevnad...

År: 2011

Walton Goggins
David O'Hara
Abigail Spencer

Copyright Paramount Pictures

Egentligen som vilken western som helst, eller vilken rymdinvasionsfilm som helst. Skillnaden är att dessa två genres kombineras på ett ganska underhållande sätt. Inget mästerverk men kul underhållning för stunden.

Tyckte det var intressant när de kom ut med den här trailern. Cowboys möter aliens wow det blir nog coolt tänkte jag men det var inte en sån stoor wow upplevelse men jag tyckte den var mycket bra. filmens alien tyckte jag kunde vara lite bättre men men inget kan ändras nu. men sevärd är den iaf

Hook

Stirrande Cowboys & Giriga Aliens?

1873, Arizona Jake Lonergan vaknar upp mitt ut på tundran med en metalliskt föremål runt sin vänstra arm. Det ända han minns är att han är en efterlyst man. När han väl blir tillfångatagen av stadens sheriff så kommer det oförklarliga ljus från himlen. Jake och hans bittre rival Woodrow som äger staden, måste nu sätta sina åsikter åt sidan för att bekämpa dess oförklarliga demoner från bortom stjärnorna.

Vart skall man börja, jo lika osammanhängande som filmen. Hypen började för ett år sedan då regissören Jon Favreau kom och sa att han inte skiulle göra 'Iron Man 3' utan något nytt vilket blev serietidnings äventyret "Cowboys & Aliens" med ett manus av duo bakom "Transformers 2" så kan man lätt förutse stor plothåll i detta utdragna äventyr som inte behöver vara över två timmar långt för att vara underhållande.

Större delar av filmen är utan dialog och det första Daniel Craig säger i filmen är cirka 15 minuter in med ett simple 'Hello'. Harrison Ford presenteras som en skurk och Olivia Wilde står bara glor med ett korkat stirr i sina ögon. Filmen andra hälft, utomjordingarna, är coola reptiler som har ett rätt häftig mål med sin invasion och är väldigt målmedvetna till skillnad från huvudrollsinnehavarna.

Som så många andra filmer den här sommaren så saknar 'C&A' något som gör det värdigt att se. Man rycks inte med i den ointressanta slutstriden och det är helt känslomässigt det sista 10 minuterna av filmen. Karaktärerna har inget djup och man känner inte med dem om deras öde och fruktan. Filmen hakar upp sig på att göra sig snygg istället för att göra det meningsfullt.

Story är tunn redan efter halva tiden och att tunna ut den mer för att fylla den andra hälften är bara ett tecken på att producenterna satsat fel på sina manusförfattare. Övriga roller görs av Sam Rockwell och Buck Taylor som är mer intressanta bakgrunds karaktärer som utstrålar känsla och trovärdighet något som andra saknar i film. Dock är det en science fiction äventyr och man skall ta det med en nypa salt. Men ändå då tycker man att Daniel Craig skulle göra mer än bara stirra med sin a manipulerande blå ögon.

story: 3-
skådespelare: 2
regi: 2+

helhet: 2

Det finns en risk att jag blir lite allt förblindad av den otrolige Craig.. men filmen är bra.. Idén är nytänkande men ju längre man kommer i historien ju mer delad blir den och ju mer ologisk. Vissa oväntade men inte för det välkomnande vändningar och ett häftigt slut. Ett stark trea.

Biopremiär: 2011-08-26