World Invasion: Battle Los Angeles

Krig:

Krig:
2,5

Handling: I åratal har UFO-iakttagelser dokumenterats över hela världen: Buenos Aires, Seoul, Frankrike, Tyskland, Kina. Men 2011 kommer det som en gång var iakttagelser bli en skrämmande verklighet när Jorden attackeras av okända trupper. När folk över hela jorden ser världens stora städer falla, blir Los Angeles mänsklighetens sista utpost att stå fast mot det anfall som ingen förväntade sig. Det blir upp till marinofficeren (Aaron Eckhart) och hans nya pluton att dra en linje i sanden när de tar sig an en fiende olik allt de någonsin stött på tidigare.

År: 2011

Michael Peña

Copyright Columbia Pictures

AntonT

Recension: http://antonfilm.blogspot.com

Krigsfilm av det klassiska slaget fast med utomjordingar som amerikanarna fightas mot istället. Klyschigt men kul.

Zitrioce

Den här filmen påminner mig väldigt mycket om ett krigsspels struktur. Det innebär att minimalt lite överhandling ges och istället dras vi ut i krig på ett fält mellan jordbor och varelser.

Det är något svårt att formulera på vilket sätt World Invasion: Battle Los Angeles (2010) avviker från de drivor av liknande filmer som har gjorts genom åren, för på ytan är den inte så olik alla de andra. Vi har det utomjordiska hotet, styrkorna som kämpar emot och ett fåtal karaktärer som tittaren knyter an till under filmens gång, och betraktar vi filmen i grova drag skulle det vara lätt att, en efter en, bocka av de förväntade ingredienserna. Det är just i den här filmens fokus som jag som tittare blir något överraskad, eftersom det dels tar en lång stund innan mönstret faller på plats och jag kan urskilja hur historien kommer att utveckla sig, och dels eftersom det är soldaterna som strider mot utomjordingarna som utgör huvudpersonerna. Och med tanke på hur pass spännande äventyret egentligen är, är detta inte så tokigt, med undantag för att de oavbrutna striderna, varvade med en något trött karaktärsinblick, blir smått enformiga genom att skildra stridigheterna i en så begränsad skala, och genom att inte erbjuda något annat perspektiv än soldaternas. Jag upplever mig själv bortkopplad från det faktum att hela världen verkligen står under attack, då soldaternas kamp för att fly det avspärrade området innan bomberna faller mer eller mindre framstår som filmens huvudsakliga syfte.

Men oavsett om du fängslas av denna närgångna skildring eller inte kan jag inte låta bli att uppskatta en pust av originalitet även bland filmer i denna anda. Jag har inget behov av att se en manlig vithårig president yttra ett ödesdigert "May God have mercy on their souls/God bless you/valfri alternativ lyckönskning inför apokalypsen, åtföljd av ändlösa lika välbekanta filmklichéer i varje enstaka film i den här stilen. Så med förbehåll för att viss välbehövlig dramatik stryker med i denna skildring på individnivå uppskattar jag den experimentella tonen. World Invasion: Battle Los Angeles känns inte alltid autentisk, inte minst i soldaternas beteende under striderna, men tack vare score och scenografi ser det hela autentiskt ut.

Hook

Utomjordisk action med människor

En lugn solig dag är var flesta ser fram emot, men på tv och radio snackar de om meteoriter på väg till jorden som dykt upp från ingenstans. Nästa dag så kraschar de ned i vattnet utanför varje storstads kuster. Ur vattnet kommer biologiska varelser som börjar beskjuta civila mänskor.

Så börjar action äventyret Battle Los Angeles- som påminner mer om en platt torr handling i Irakkrigets öken med utomjordingar. Handling har gjort om och om igen i flera olika slag, från "District 9" till "War of the Worlds". Aaron Eckhart spelar här en sergeant som vill sluta som marinsoldat. Men blir indragen igen i ett krig som kommer kräva mer än vad alla är beredda på.

Filmens handling är simpel nog, och karaktärerna lyser med sina djupa icke existerande bakgrunder. Alla deras dialoger skriks eller testas med eye-to-eye konfrontationer i en situation som nog aldrig skulle hända i verkligheten om vi blev koloniserade av en utomjordisk ras. Det finns en-två riktigt roliga stunder och kanske mer än fem häftiga action scener som är väl utspridda över filmens 2 hektiska timmar.

Testosteronet flyger i luften (även från Michelle Rodriguez). Utomjordingarna är inte häftiga men man har tänkt till mer och gjort det hela till en mer förklarande anledning till deras besök. Till skillnad från övriga invasions-filmer. Battle: LA är en film som går bra att se med ljudet högt och starkt frö att få en häftig upplevelse. En blandning av "Black Hawk Down" och "Aliens" blir en känsla från filmen, inget djup men riktig kokt action med massor av specialeffekter som känns verkliga, explosioner och när man tror det är slut, så blir det mer...

World Invasion: Battle Los Angeles är en film för många som gillar action marin-action och humor, samt de som gillade Black Hawk Down" och "Skyline" kanske skulle ge den här en titt. Det kanske inte syns utanpå men det är en riktig liten vass batalj!

story: 2
skådespelare: 3+
regi: 3

helhet: 3

Hmm har lite blandade känslor. Cool och actionfylld film som var både spännande och lite läskig. Utomjordingar/undergångsfilmer gillar jag men krigsfilmer fullproppad med pangpang scener är jag inte lika förtjust i. Denna filmen har bådeoch!

losdrivaren

Filmens handling var seg och det hände inte så mycket.
Skådespelarna var bra men filmen kom aldrig igång...

Biopremiär: 2011-04-20