Black Death

2,5

Handling: Det medeltida England är svårt härjat av Digerdöden (Black Death). Mitt i denna apokalyptiska värld full av skräck och vidskepelse får den unge munken Osmund i uppdrag att leda den skräckinjagande riddaren Ulric och hans mannar till en fjärran by. Deras uppdrag är att infånga en nekromant - en andebesvärjare som kan väcka de döda till liv igen. Osmund, som slits mellan sin kärlek till Gud och kärleken till en ung kvinna, hittar nekromanten som visar sig vara en mystisk skönhet vid namn Langiva. När Langiva avslöjar sin djävulska identitet och erbjuder Osmund hans innersta längtan, slår hans verkliga resa in på en skrämmande väg...

År: 2010
Kimberley Nixon
John Lynch
Andy Nyman

Copyright Sony Pictures Home Entertainment

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Jag har alltid intresserat mig för historia och digerdöden under 1300talet. Filmen är baserad på en sann epok med historian är påhittad. Men liknande saker skulle faktiskt lätt kunna skett då. Filmen var spännande och intressant från början till slut. Stilen var gjord i realistisk Braveheartstil med en mer råare ton i våldscenerna. Det riktigt intressanta var att mot slutet så stod paganister och kristna mot varandra. Vilket gav filmen en intressant spinn.Jag kan säga att jag stod på paganisternas sida. Jag hade direkt gått med prästinnan i röd klänning. Man greps starkt med i slutet och man visste inte hur filmen skulle sluta. Det kunde sluta på både det ena och andra sättet. Det fanns ingen direkt fiende i filmen förutom pesten själv. Vem som var fienden i filmen utgår mera från dina egna perspektiv om vad som är bäst. Paganism eller Kristendom. Dock innehåller filmen många obehagliga våldscener som kan vara svårt att se för känsliga personer. Folk klagar på tempot i filmen men jag tycker filmen hade perfekt tempo. Jag hade inte önskat det mera intensivt och actionfyllt än det var. Filmen var väldigt naturlig och jordnära och det är precis det jag önskar av en bra film från en historisk epik. På grund av alla de starka känslor som filmen lyckades få fram i en så får den en garanterad 5a.

När Christopher Smith, skaparen av de moderna rysarna Creep (2004) och Severance (2006), ger sig på ett medeltida äventyr, säger det sig självt att projektet kräver ett helt annat tillvägagångssätt. Fasan beskrivs med enkla medel, men säger desto mer, och i avsaknad av missbildade mördare och skjutglada hill billies lägger Smith en betydligt större tyngdpunkt på etiska frågor om allt ifrån personliga värderingar till trosbegrepp. Och Black Death (2010) är nog så medryckande, framför allt i den starka avrundningen, men på helt andra meriter.

Manuset är visserligen irriterande magert här och var, och det är också sant att Eddie Redmayne i huvudrollen inte bidrar något vidare till spänningen. Men med en finurlig berättarform, den plågsamt bittra klimaxen som leder till Osmunds sammanbrott, och en intressant underton - det är förödande enkelt att drivas till otänkbara handlingar av irrationella anledningar - har regissören tagit klivet från rysaren till äventyrsfilmen med överraskande få snedsteg. Det hela kan tolkas på fler sätt än vi ursprungligen tror, och bjuder på en provocerande skildring av ett historiskt händelseförlopp med avstamp i verkligheten.

Så att ge Black Death ett så lågt betyg som en tvåa verkar kanske missvisande, men med historiens ojämna tempo känns ett högre betyg inte rättfärdigat. Trean är egentligen inte långt borta, och förutsatt att regissören skrapar ihop mer kapabla aktörer kan han komma att gå mycket längre. Jag gillar Christopher Smith, och Black Death har inte förändrat den saken.

Shabure

Inte sevärd, känns som att den saknar helt substans..

Kan säkert funka för någon som vill lägga stor vikt på ämnet "att tro eller att inte tro"

Hook

Att tro eller att inte tro?

Sean Beans karaktär som Ulrich kommer till ett kloster i en by för att få tag på en vägvisare. Novisen Osmund som studerar till munk i klostret frivilligt ställer upp som guide. Sällskapet på nio man söker efter en nekromantiker som tydligen återuppväcker de döda från pesten som härjar ont omkring i Europa.

Ett stycke av ifråga sättande tro om gud och en väldigt tilltalande bra samling skådespelare så blir Black Death intressant redan från början. Eddie Redmayne (som spelar Osmund) har bra närvaro genom hela filmen och det är en bra roll som utvecklas och ifrågasätter sin egna position.

Ulrich är en man med lika många svagheter som styrka. Hans list och kampvilja att leda biskopens order är fundamentalt trovärdig då filmen utspelar sig i en tid då kyrkan blev för första gången ifrågasatt av befolknings. Mystiken är hemskt bra, det är inte skräck men på minner om stilen till "The Mist" med en blandning av "I rosens Namn".

"Black Death" har får svagheter och är en helt ok film att se både som slö tittande eller om man vill ha något värdigt att se som man kan leva sig in i. Ett bra manus som kanske skulle haft fler överraskningar samt en sakta tempo genom film känns fräscht.

story: 3+
skådespelare: 4