Nattvardsgästerna

Handling: Bergmans farväl till de stora religiösa frågeställningarna. Filmen skildrar hur en präst upplever Guds tystnad och förlorar sin tro.

År: 1962
Allan Edwall
Kolbjörn Knudsen
Olof Thunberg
Elsa Ebbesen

Håller med både Hilts och Carlstrom. Långsam, och småtrist, men välspelad av Björnstrand och Thulin främst, vackert foto, bra manus och dialoger, intressant tema.

Det blir inte mer än en stark 2:a för denna. Även om filmen var kort blev den lite långrandig ibland. Dessutom tycker jag att kvinnorna i filmen pratar så löjligt hela tiden.

lindajjj

Jag pendlade mycket när jag såg filmen, ibland stark fyra, ibland trea, men sammantaget blir det nog inte mer än en trea. Jag blev för full i skratt åt prästen, han var så enormt självupptagen och grinig, och det var nog inte riktigt meningen att man ska reagera så.

Khori

Kan förstå att detta var en viktig film för Bergman att göra, men den känns inte speciellt viktig för en tittare att se. Det är inget fel på filmkonsten som är snygg med fotot, klippningarna, skådespelarnas insatser osv men den är trög som bara den.

Bra del i guds tysdnads triologi som håller högklass, en film man bör se mer än en gång för att förstå den helt ut. Björnstrand spelar ut sitt register, enormt trovärdig i sin roll.

Lite lågmäld och småtråkig Bergman, men ändå sevärd för det stämningsfulla fotot av Sven Nyqvist.

nicke

En berättelse om kärleken som övervinner allt. Ingrid Thulin gör en oförglömlig roll.

Filmen är svartvit