Rio

Handling: När Blu, en tämjd macao-fågel från småstads-Minnesota, möter den kraftigt självständiga Jewel, startar han ett äventyr till Rio de Janeiro med sina drömmars fågel...

År: 2011
Kate del Castillo
Bernardo de Paula
Will i Am

Copyright Twentieth Century Fox

Rolig film som man blir riktigt glad av. Som papegojägare kan man ju inte annat än älska filmen :) så söt som blue är. Härlig musik också. Lite förutsägbar film där twistar hela tiden skruvar upp ett tempo högt som bara den.

Det här var en väldig gullig och trivsam film som man njöt av från början till slut. Romantiken mellan Blue och Jewel var väldigt gullig. Det var inte det klassiska. Hon hatar honom men accepterar honom i slutet saga. Man märkte att hennes känslor växte gradvis på ett väldigt naturligt sätt. Väldigt fint animerat med bedårande vackra papegojor. En härlig och underhållande film att se. Den blir helt godkänd. Men den har inte samma högklassiga humor som Ice Age och Shrek så det blir ändå bara en 3a. Jewel va en riktigt söt papegoja! Hehe.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Härlig och rolig film med super go musik och underbara karaktärer

Detta färgsprakande animerade äventyr drar igång med en rivstart i Brasiliens djungel då papegojan Blu vaknar upp till en fullfjädrad (yes, I went there!) konsert i trädtopparna. Samtidigt som filmen lägger mindre tyngdpunkt på komik än vad vi skulle kunna förvänta oss och skratten inte duggar särskilt tätt är detta en mycket trevlig och lättsam filmupplevelse som inte vadar i sensmoraler och bankar mig i huvudet med uttjatade lärdomar.

Den fräscha berättarformen och det breda persongalleriet gör filmen till ett nöje från början till slut, och gör avstickare som jag som tittare inte förväntar mig. Det är inte alltid särskilt lätt att göra en familjefilm någorlunda nyskapande, och samtidigt som Rio i grova drag fortskrider som jag förväntar mig är det detaljerna som fångar mitt intresse och får filmen att avvika från mängden en smula. Parallellerna mellan Blu och Jewel och Linda och ornitologen höjer intelligensen ett snäpp, och de komiska inhoppen av stadsfågeln Nico med en underbar röstinsats av Jamie Foxx gör Blus högtflygande äventyr från Minnesota till Brasilien till en pärla som håller sig inom familjefilmens ramar, men demonstrerar en finurlig känsla för detaljer och bemästrar konsten att säga mycket med enkla medel.

Biopremiär: 2011-04-08
Filmen är animerad

Rio 2 - Prövar vingarna i Amazonas (2014)