Hanna

Handling: En 16-åring som uppfostrades av sin far som en kallsinnig mördarmaskin får kontakt med en fransk familj som ser till att ta henne till ett mer konventionellt liv...

År: 2011
Cyron Bjørn Melville
Jessica Barden

Copyright Focus Features

Jollanboll

Musiken och de coola actionscenerna gör filmen! Helt okej handling och intressant relation till fadern och det förflutna, utan att ta i för mycket eller att berätta för mycket.

Filmen börja ute i ödemarken och man får då stifta bekantskap med Hanna och hennes udda uppväxt. Det är dock lite luddigt varför de väljer att ge sig ut i världen och trycka på knappen.

Jag hade dock förväntat mig mer av Hannas exceptionella krafter som finns i hennes blod, då hon i fängelset/anläggningen verkligen visar prov på detta, men senare i filmen blir hon lite mer lam och inte riktigt lika vass som förut. Övriga karaktärer är bra, som den Cate Blanchett spelar och även tyskarna utgör en bra krydda till filmen.

3- Spännande men samtidigt lite speciell

En film jag kan rekommendera, den va en bra och spännande film i princip från början till slut. Får en 4:a

Jollanboll

Ninnie

Bra soundtrack, förövrigt ingen bra film.

AntonT

Hanna är en film som för mig enbart lämnade ett intryck: jaha? Filmen i sig är välspelad, och historien är relativt utarbetad. Vad jag saknar mer är mer bakgrundshistoria för att faktiskt förstå varför det som utspelar sig i filmen sker. Den action som finns i filmen är väldigt bra utförd, men för att handla om en person som blivit uppfostrad som supersoldat och jagas av båda goda och onda människor på samma gång så tycker jag att vi borde fått se mer av den varan. Sen så vet jag inte riktigt om det bara är jag, men jag har lite svårt att tro på historien om den lilla taniga 16-åriga flickan som superwoman. Sen så ska jag erkänna att jag visste attså skulle vara fallet när jag satte mig för att titta på filmen så jag får väl skylla mig själv. En annan sak jag lade märke till var hur den alltid så fruktansvärt felfria Cate Blanchett bytte dialekt 2-3 gånger under filmen vilket gjorde min förvirring större hela tiden. Hon går från tysk-engelsk brytning till bred sydstatsamerikanska till något mellanting a la South Carolina under filmens gång. Jag frågar mig också när filmen är slut: Varför gör inte Eric Bana fler filmer, för han är fruktansvärt duktig. Det kan ocksåkonstateras att vi kommer få se väldigt mycket mer av Saoirse Ronan i framtiden. Filmen är värd att se, men inte mer.

Visste egenltigen inte vad jag skulle förvänta mig men filmen är häftigt gjord, bra spelad och har många vändningar. Slutet gör mig lite förvirrad men för övrigt så är filmen starkt rekommenderaD!

Biopremiär: 2011-07-06