Tystnaden

Handling: Handlingen är förlagd till ett främmande land där Anna, hennes son och hennes syster Ester, som är sjuk, befinner sig under en resa. När Esters sjukdom bryter ut på allvar tvingas de ta in på ett hotell och en latent konflikt utlöses mellan systrarna.

År: 1963

Birger Malmsten
Håkan Jahnberg
Jörgen Lindström

Kristoffer

Enligt Bergman innehåller denna film endast 38 repliker (flera av dessa är dessutom monologer). Med dessa förutsättningar fixar han ihop det ganska bra. Felet ligger i att den lämnar mig oberörd. Filmen är tyst och dyster med pornografiska inslag.

Hyllad Bergman-film. Jag förstår inte det stora och förblir oberörd. Trots regissörens två snyggaste, återanvända och duktiga kvinnliga skådespelare i samma film, och trots lovande inledning. Snygga och coola miljöer, kul piccolo och en "tyst film" med få repliker (tydligen bara 38 stycken), vilket bäddar för massor av häftiga möjligheter... men varför vill Ingmar ha ett hemligt östeuropeiskt land med vad jag själv tolkar som ett påhittat språk?
På 10 officiella filmtopplistor.

En av Bergmans bästa, regissören fångar intresanta miljöer på ett imponerande och spännande sätt, förtätad stämning, lust...

lindajjj

Enormt intensiv och fascinerande, som alltid med Bergman...

Ingmar Bergman gör nästan allitd intressanta filmer. Jag gillar hans alster och sugs ofta med i handlingen. Tystnaden var visserligen sevärd och bra, men inte tillräckligt för att få mer än en trea. Jag kände aldrig den dära euforiska känslan, som jag annars brukar känna av när jag ser en Bergman-rulle.

akaz

En oerhört stark och känslomässigt högljudd film, trots endast 38 repliker. Filmen är fylld av många tystnader som dock säger mer än tusen ord. Fotot är som alltid fantastiskt, den konstnärliga nerven löper darrande och glödande genom filmen. Var tidigare nästan anti-Bergman, men efter att ha tittat på hans filmer igen, 3-4 år senare inser jag hans storhet.

Konstnärlig och lågmilt drama av Bergman. Väldigt kontroversiell när den kom pga pornografiska inslag. Idag klassas det definitivt inte i den kategorin. Filmen blev även belönad med tre välförjanta guldbaggar.

Kristoffer

Filmen är svartvit