Svensson, Svensson - i nöd och lust

2,4

Handling: Gustav och Lena Svensson står inför sin 30-åriga bröllopsdag, men Lena orkar inte med Gustav längre utan vill att de ska skiljas. Det enda Gustav gör är att titta på sport – vilken sport som helst – och ger inte Lena någon uppmärksamhet alls. Gustav däremot tycker att allt är toppen och tycker inte att de kan ge upp bara en vecka innan sitt jubileum. Lena ger Gustav en absolut sista chans och de åker iväg på en kärleksweek-end där Gustav ska få bevisa att Lena är viktigare än fotboll och TV. Men på hotellet dyker fotbollslegend Tommy Franzén upp och ställer allt på sin spets för Gustav.

År: 2011
Axel Andersson
Cecilia Hjalmarsson Milldoff
Daniel Träff
Ralf Edström

Oväntat rolig, bra time:ing i replikskiftet mellan Reuter och Svensson, fin miljö i Trosa och Trollhättan vintertid.

Hiddenman

Den var godkänd. Vart en hel del skratt under filmen.

Ett kärt återseende. Som jag hade väntat mig. Tycker dock förra filmen var bättre. Denna film får nöja sig med en trea i betyg.

Trodde att jag skulle gilla denna, eller åtminstone sätta godkänt på den. Men så blir det inte.

Handlingen är så dålig och full av klyschor att det inte är sant. Allt blir bara löjligt. Sedan är detta den tredje svenska, relativt nyproducerade, filmen jag ser inom loppet av några veckor (de andra är "Vi hade i alla fall tur med vädret igen", och "Kvarteret Skatan reser till Laholm") där en av huvudpersonerna spelar dödssjuk för att få sin vilja fram. Skärpning!

Nä, även om jag inte vill det kan jag inte sätta annat än en 1:a på den här filmen.

Biopremiär: 2011-10-14

Svensson Svensson - filmen (1997)