X-Men: First Class

Handling: Vi får följa Charles Xavier och Erik Lehnsherr som unga män i en tid när de var vänner. Här utforskar de tillsammans sina krafter, då bl a. Sovjetunionen hotade USA med att anfalla med kärnvapen om inte USA drog bort sina trupper från Kuba...

År: 2011
Zoë Kravitz
Georg Nikoloff

Copyright 20th Century Fox Home Entertainment

Rymdis

Skönt med en film som verkligen har en del av stämningen från de gamla serierna om X-Men. Sen är det ju alltid roligt när man tar en historisk händelse (här kubakrisen) och berättar vad som "egentligen" hände.

Ajice

Blev väldigt besviken på den här filmen som de körde bara rätt ner i skiten, när jag sett Wolverine så fick jag för mig att det bara skulle bli bättre, men ajaj, där hade jag fel. Dock får den sin 4a för att jag är helt såld på X-men och den håller ändå som underhållning och är stundtals bra.

Rymdis

X-Menfilmerna slutar aldrig att imponera. Jag gillar den här filmen lika mycket som dom andra. Det var väldigt intressant att se hur allting började. Jag gillad verklige James McAvoy från Wanted så det var bara kul att se honom igen i X-Men First Class som Xavier. Och att filmen focuserade väldig mycket kring både Magneto och Mystique gjorde det bara ännu bättre eftersom dom alltid under X-Men filmerna har varit några av mina favoriter. Den var underhållande från början till slut och jag vet att jag kommer att se den här filmen igen.

losdrivaren

sämsta x-men hittills!

Tyckte om filmen jätte mycket men det negativa va att det va inte så många mutanter med.. annars sevärd helt klart!

Jag älskar den här filmen. Perfekt fantasy-superhjälte-action film med bra skådisar, snygga effekter och helt fantastisk musik!

Hook

FörstXlassik action

För att börja sommaren gör Matthew Vaughn en X-Men film utan dess like, tillbaka till rötterna av karaktärerna och ursprunget till sagan om Marvels 'X-Men'.

Filmen skildrar uppväxten av den judiske pojken Eric Lensherr och den rike engelske pojken Charles Xavier. De båda vill ge sina med mutanter sin rätta plats på jorden. Dock har Erics ärrade barndom från Nazismen i koncentrationslägren fyllt honom med vrede och ser icke muterade människosläktet som ett evigt hot hans jämlikes överlevnad. Mycket i X-Men drar liknelser mellan rasism, homofobi och människans rädsla för det okända.

'X-Men: Fist Class' handlar om hur Xavier och Lensherr samarbetar för att skapa skolan för begåvade barn som med sina mutationer försöker göra sina liv bättre, mer sociala eller helt acceptera sin situation. Ungdomarnas osäkerhet är klar och relationen mellan Xavier och Lensherr är stark då de hjälper varandra att bli starkare med sin mutation. För att stopp en liga av mutanter som planerar ett tredje världskrig med hjälp av Kubakrisen under 1960-talet.

Till att börja med så kommer jag säga att det här är klart den bästa 'X-men'-filmen sedan 'X-Men 2' de två senare har bara gjort serien skada och man förstår varför producenterna vill börja om med en unik ny början på något som förklara ingående om varför Xavier och Lensherr är så nära och vad det var som startade allt. Storyn känns rakt igenom tänkt få små missar och löjlig dialog kan man stå ut med, inget kan vara perfekt, det är mänskligt.

Filmens effekter är hlt klart godkända annars så skulle jag väl jämra mig mer om det. Skådespelarna är bra och mycket trovärdiga i sina roller. January Jones är dock ingen skådis, en sorts barbie-dock som får några repliker och ser sexuellt över exponerad ut genom hela filmen. De som själ hela filmen är Jams McAvoy som Charles Xavier och Michael Fassbender som Eric Lensherr. Deras evig monologer om deras motiv i livet gör att man blir mer intresserad över deras vänskapsrelation.

Tyvärr finns det då några fel i filmen, tidigare nämnt January Jones och några missar i manuset, plus några allt för fult påkostade effekter som man kunde vart utan. Annars så har den här filmen allt på rätta stället. När filmen är slut inser man att man vill se mer av den här världen. Allt är från regissören Matthew Vaughn vision som öppnar sommaren med en action drivet drama om att bli accepterad som man är och inte se det ytlig utan vad som finns inom oss.

Story: 4
Skådespelare: 4-
Regi: 4+

helhet: 4

Biopremiär: 2011-06-03

X-Men: Days of Future Past (2014)
X-Men: Apocalypse (2016)
Logan (2017)
New Mutants,The (2018)
X-Men: Dark Phoenix (2018)