Temple Grandin

Biografi:

Biografi:
3,8

Handling: Filmen handlar om Temple Grandin, en amerikansk professor i djurvetenskap som är högfungerande autist.

År: 2010
Richard Dillard
Michael Crabtree
Wayne Charles Baker
Matthew Posey

Högfungerande autism, jo ja tackar! Kändes mer som Hollywood fungerande autism, konstruerat och över toppen. Men detta händer nästan alltid i Amerikanska filmer, så det är väl bara till att acceptera.
Men hur som haver, man har ändå lyckats med ett personligt, nyanserat porträtt av Temple här.
Speciellt njutbart lär nog filmen vara för oss autistiska då vi så lätt kan relatera till Temples upplevelser, de skarpa ljuden, avsaknaden av harmoni och ordning osv.
För övrigt gillar jag hur man på ett så vackert sätt framställer den autistiska personens känsloliv vilket är lika närvarande som för varje autistisk person men så ovanligt att finna i filmväg.

Fin och filmisk gestaltning/semibiografi av den kände forskaren inom husdjursvetenskap Temple Grandin!

sådan underbar film!! grät i slutet ^_^ jag känner igen mig så mycket i henne, då jag är autistisk själv. En helt fantastisk film, se den!