Nader och Simin - En separation

Handling: Simin vill lämna Iran med sin make Nader och sin dotter Termeh och har redan planerat klart inför detta. Men Nader börjar tänka om och är rädd att lämna kvar sin far som lider av Alzheimers. Därför blåser de av hela resan varpå Simin ansöker om skilsmässa, något som hon nekas. Hon flyttar då i stället hem till sina föräldrar. Termeh bor dock kvar hos sin far i väntan på att hennes mor ska ändra sig.

År: 2011

Merila Zare'i
Babak Karimi

Copyright Asghar Farhadi

Siixten

Äktenskaps- och familjedrama, instabilt iranskt rättsväsende, religiösa låsningar, eviga diskussioner. Intressant, annorlunda film utan ett enda leende.

En klar 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20120613 på plats 73 på IMDb Top 250.
Riktigt, riktigt bra skådespel i denna film, som bara blir bättre och bättre ju längre man tittar. Intressant om en så annorlunda kultur - men ändå inte.
Bara en sak gör mej besviken: jag skulle vilja veta vem som egentligen stal pengarna, vilket aldrig kom fram. Har ju så klart min misstanke, vilken jag inte avslöjar här, men det är det enda som saknas i filmens övriga helhet/kompletthet.
Hamnar dock ej i filmsamlingen, räcker ed att se nån gång eller två.

Siixten

Biopremiär: 2011-09-16