Moneyball

Handling: Film om basebollaget Oakland Athletics manager Billy Beanes lyckade försök att använda sig av datagenererad analys för att drafta spelare...

År: 2011

Glenn Morshower
Olivia Dudley

Copyright Columbia Pictures

Isko

Man behöver inte tycka om baseball för att älska den här filmen. Man behöver inte ens tycka om sport. Det här är den bästa sportfilmen någonsin. Den slår till och med Remember the titans.

Hook

Pitt's 'Moneyball' up the Hill

När jag läste om Brad Pitts kommande filmer 2010 så läste jag att hans första naken scen skulle förkomma i dramat Moneyball. Min första tanke var 'jaha skall Brad gör en 'Striptease'-film som Demi Moore nu'. Ett år senare läste jag igen och upptäckte hur rollistan såg ut med Brad Pitt, Philip Seymour Hoffman, Robin Wright och ... Jonah Hill. Då satte det 'P' för mig och tänkte jaha ett sex-komedi-drama med Jonah Hill och Brad Pitt. YEY, vad kul. Men oj vad jag misstolkade hela projektet.

Brad Pitt spelar huvudrollen som general direktör för baseballlaget Oakland A's Billy Beane, som 2002 slog basebollvärlden med häpnad efter att ha anlitat spelar som antyts vara de sämsta i spelligan. För att sedan efter en trög start gjort 20 vinster i rad, vilket inget annat lag i Amerikansk baseball gjort tidigare i elite-serien.

Dramat är uppbyggt kring Beanes ungdomsår då han blev erbjuden att välja mellan skolan och basebollen. hans tydliga tecken på att han senare ångrat sig tynger på hans psyke och humör genom filmen då han förlorat i finalen och mist lagets tre största spelare.

Beanes uppdrag blir att bygga upp ett nytt lag men med en budget som bara är en ynka bråkdel av andra klubbar så blir uppdraget rent av omöjligt vilket hans arbetskamrater inte inser. Beane möter en dag den unge matematikern Peter Brand som visar med en räknekunskap att de senaste 50 åren har ligorna ägnatig åt att välja spelare som ser bra ut och kräver miljoner i lön istället för att satsa på spelare som spelar bra och kosta mindre men anses vara 'freaks'.

Brand och Beane går i en uppförsbacke emot alla odds och visar sin metod som börjar gå utför men förhastade slutsatser motvilliga arbetskamrater stoppar inte Baene för att bevisa metoden som han tror stenhårt på. Jonah Hill gör en överraskande bra roll som matimatikern Brand och Brad Pitts prestation är nästan Oscar-varning på. Med det lugna yttre så bedrar hans ögon som bubblar av sorg, vrede och glädje på samma gång.

För regin står Bennett Miller som gjorde oscarbelönade 'Capote' (2005), Miller låter miljön och verkliga nyhets bilder bekräfta storyn och händelserna i bakgrunden i stadions salar känns så verkliga med sin pinsamma tystnad och starka atmosfär av svettiga och nedsmutsade män. För manuset står Steven Zaillian (The Girl with the Dragon Tattoo) och Aaron Sorkin (The Social Network) som gör ett starkt jobb att berätta om en man som inte gör något för pengar utan för att bevisa att alla kan spela.

'Moneyball' må inte ha en naken scen med Brad Pitt men vad den har är starka karaktärer och en känsla av personlig berättelse om vad uppoffring och tillit är och betyder.

story: 4+
skådespelare: 4