Identity

Handling: På grund av ett fruktansvärt oväder tvingas tio personer, oberoende av varandra, söka skydd i ett övergivet hotell. Hotellet förvandlas till något helt annat än skydd när det visar sig att en efter en blir mördad. Snart går det upp för alla att de inte har hamnat på hotellet av en slump utan på grund av krafter som för den som överlever innebär en ofattbar och skrämmande insikt.

År: 2003
Alfred Molina
Clea DuVall
John C. McGinley

Miss Ljung

Filmen bygger på en intressant idé, men denna gjordes inte riktigt rättvisa eftersom upplägget skulle ha passat bättre för en typisk skräckfilm. Slutet är alldeles för abrupt - jag skulle ha behövt lite mer tid för att låta alltsammans sjunka in.

Under filmens gång så blev jag bara mer och mer imponerad. Slutet var helt se värt det med. Men det sista i slutet gjorde att jag tappade allt hopp om filmen. Allt det jag tog till mig försvann djupt ner. Ingen direkt bra klippt film eller bra skådespel. Bara härlig och se på till den sista minuten då allt dras ner.

Första gången förstod jag inte hajpen, men våren 2020 på BD såg jag om den och jag måste missat nåt för nu höjer jag betyget från -3. Oförutsägbar med sköna tvistar.

Åhh det här gillar jag. Spännande, mystiskt och framförallt oförutsägbart.

En spännande film med ett oväntat slut. Lite för skum bara emellanåt, så blir en stark tvåa i betyg.

jag e kluven på vad jag ska skriva för det e ett mästerverk denna film.för såna här filmer älskar jag där man tror att man vet men inte vet man..det börjar som en slasher film från 80talet men slutar i nåt helt annat..tro aldrig att denna filmen e förutsebar för det e den absolut inte

junkninjan

Identity är den film som näst efter "de misstänkta", bäst exemplifierar vad en twisterfilm är.
Storyn i sig känns (till att börja med)skönt retro och förefaller som något hämtat direkt ur 80 talets slasherfilmvåg. Där slutar dock den obligatoriska mallen och filmen tar flera vägar som är oväntade för genren. Handlingen utspelar sig till största del på ett nedgånget motell under en svår regnstorm. Ett brokigt galleri av personligheter finner sig isolerade på motellet medan en okänd mördare plockar dödar dom en efter en.
Historien känns lite som cluedo (utan butler) där en samling desperata människor försöker överleva natten och räkna ut vem som är mördaren ibland dom innan det är för sent. Det är en spännande historia som är regisserad med alla obligatoriska moment som denna mordthrillertyp av rulle brukar innehålla(inklusive den klassiska "vi delar upp oss en och en medan vi letar efter mördaren"idéen).
Filmen kräver att man är 100% närvarande hela tiden för att man skall kunna förstå hela historien. En mix av skräck, thriller, action och kriminalmysterium är de vitala komponenterna i denna mycket underhållande och rafflande thriller.

slizy

Räcker inte hela vägen. Som många klagat på så har den inte en perfekt avslutning.

Annars känns den välgjord och spännande.

Bra, men upplösningen känns bara rörig och det blir en aning ointressant mot slutet. Kunde ha gjorts bättre.