Sjöfartsnytt

Handling: När Qyoules (Kevin Spacey) fru dör väljer han och hans dotter att flytta till Qyoules faster på New Foundland och där söka efter sina familjerötter och familjehemligheter. På New Foundland får han jobb som Journalist på den lilla tidningen The Gammy Bird och hans förut så trista liv får en ny start. Släktens historia börjar klarna för honom samtidigt som han hittar kärlek igen (Julianne Moore), och besvarad denna gången...

År: 2001
Robert Joy
Alyssa Gainer
Kaitlyn Gainer

Mattias15

Svårt att sätta fingret på vad som är så bra med den här filmen, men det är främst känslan som är bra. Storyn går rätt så långsamt framåt men allt görs med känsla och på ett bra sätt. Karaktären Quoyle fastnar man direkt för och man får fortsätta att följa hans öde när han blir föräslkad på nytt, och skapar ett nytt liv på den ö som döljer hans släkts hemlighter. Skådespeleriet är lysande och tillsamans med musiken och bilderna blir det ofta vackert. Det man misslyckas lite med är mystiken, men inget stort fel där. Klar Fyra.

"En väldigt vacker och gripande film som verkligen skakar om"

Detta är helt klart en av Lasses bästa filmer, i alla fall i USA. Man märker nästan genast att det är en av hans filmer. Den är vacker, skådespelarna passar perfekt i sina roller (det har Hallström verkligen känsla för) och de gör det så himla bra. Kevin Spacey är speciellt bra i den här filmen, rollen är som gjuten för honom. För Spacey är särskilt bra på lite halvt störda människor, de som är excentriska, som i K-pax till exempel, där han är riktigt bra. Filmens kärna måste vara miljöer och foto, för Hallström har fångat hela "ön" perfekt, och den passar verkligen till filmens karaktärer. Detta var två perfekta egenskaper som Sjöfartsnytt kan stoltsera med.

Annars var filmen väldigt trött och seg, för det handlade mest om filmens personer, hur de utvecklas , förändras av olika hemska och goda händelser. Det är en lycklig film som ändå innehåller en hel del tragedier. Det funkar självklart.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 3

Det blir en svag fyra till Sjöfartsnytt, på ytan är det en väldigt vacker och välspelad film.

Daniello_

Det vackra får stå i fokus och en väl detaljerad historia som utvecklar sig till något riktigt bra tillslut.

Riktigt bra film, hände saker i princip hela tiden men på ett mer stillsamt sätt. Den va rätt sorlig men väldigt bra. Får en 4:a

En 3+ som film & i sin egen genre.

Taglines: Dive Beneath The Surface. / You'll never guess what you'll find inside...

En fin film av Hallström återigen. Inget mästerverk, en bra film, men inget extravagant egentligen.
Filmen bygger på den Pulitzerprisbelönade boken med samma namn av E. Annie Proulx *.
Fina miljöer, rätt fint foto, bra skådespelari men det känns som om Spacey, Moore, Dench och Blanchett (wow - är hon så sexig? hon visar ju aldrig sej i alla sina kostymfilmer) går på rutin, om än skicklig sådan. Helt ok till bra musik ("soundtrack") m lokal inspiration samt delvis lokalt band.
Filmen hamnar inte i min DVD-samling. Skulle isf hellre läsa boken trots att jag redan sett filmen före. Förstå mej rätt: filmen är fin - se den! Men att se den flera gången för mej känns lite sådär. En gång till, då, men sen räcker det.

Trivia: John Travolta at one time was attached to star, along with his wife, Kelly Preston. Later, Billy Bob Thornton was also linked with the project. / * The author of the novel, E. Annie Proulx, would only grant the film rights to the book upon the condition that it be filmed on location in Newfoundland. / Kevin Spacey put on about 25 pounds for the role of Quoyle.

martin88

En gripande film av Hallström. Tycker personligen inte att den kommer upp i nivån som många av Hallströms andra filmer gör. Filmen tenderar i vissa perioder att bli ltie för långtråkig. Spacey är bra, precis som de övriga skådespelarna, men har gjort starkare roller tidigare!

Hiddenman

En film som handlar mycket om känslor och det förflutna vilket jag gillar. Miljön påverkade mig positivt. Spacey gör en av sina bästa insatser.

Sofia92

En skön film i lågtempo med mycket bra skådespel. Handlingen tenderar att bli dryg här och där då det inte händer speciellt mycket, men handlingen är verkligen originell och det förekommer många oväntade vändningar. En helt klart mycket sevärd film som fångar ens uppmärksamhet och blir hallström-aktigt gripande på ett trovärdigt sätt. En mycket stark trea.

en helt okej film men ingen höjdare fast det är en svensk som har gjort den.

Välspelad och ganska bra film om människoöden och kärlek. Ibland var den möjligtvis lite småtråkig, men den stämningsfulla atmosfären uppvägde en hel del.