Järnladyn

Biografi:

Biografi:

Handling: Om Storbritanniens premiärminister Margaret Thatcher under 1980-talet, hennes kamp för rättvisa i ett mansdominerat parti och ledarskapet av en nation som kom att kosta henne ett högt pris. Extra ordinärt porträtt av en mycket komplex stark kvinna.

År: 2011
Susan Browning
Nick Dunning
Alexandra Roach

Copyright Scanbox Entertainment

På ett sätt känns det orättvist att ge betyget 3 till "Järnladyn" för Meryl Streep bär upp hela filmen och gör nog en av hennes absoluta rollpresentationer men tyvärr räcker det inte med världens bästa skådespelerska i huvudrollen även om det vore bra nog. Meryl Streep briljerar som Margaret Thatcher. Själva filmen ger ett mycket svagt intryck och lämnar mycket åt fantasin så utan Streep kunde det blivit ett rejält magplask. Jag kan inte hylla Streep nog utan avslutar med dessa ord: Oscarn för bästa kvinnliga huvudroll 2011 går till Meryl Streep.

Hade högre förväntningar på denna film. Den hade kunnat gjorts intressantare, stör mig på att den blev långtråkig med tiden.
Meryl Streep gör rollen strålande, det är hon som gör filmen.
Stark tvåa.

AntonT