Jag saknar dig!

Handling: Tina och Cilla bor i Piteå och är 14 år gamla. De är enäggstvillingar och identiskt lika men olika som personer. På mammas födelsedag rusar tvillingarna iväg för att hinna med skolbussen. Då inträffar katastrofen. Cilla blir påkörd och dör. Det är som om Tinas halva jag försvinner. Med det blir samtidigt startpunkten för Tinas omtumlande väg till ny självinsikt.

Det här är berättelsenom hur alla runt omkring kan komma tillbaka till livet när någon nära dör, och hur ett nytt liv växer fram ur sorgen. En feelgood historia – om sorg.

Baserad på Peter Pohls ungdomsroman Jag saknar dig, jag saknar dig.

År: 2011
Regissör: Anders Grönros
Originaltitel: Jag saknar dig!
Alternativ titel:Sinä ja minä ikuisesti
Ursprungsland: Finland, Sverige
Erica Midfjäll
Hanna Midfjäll
Thomas Hanzon
Tom Ljungman
Ludvig Nilsson
Birthe Wingren

Copyright Sandrew Metronome Distribution Sverige AB

En underbar film som är baserad på en verklig historia. Den har lämnat en speciell plats i mitt hjärta. Fint budskap om att man inte vet hur bra man har det förrens man inte har det.. Fantastisk filmmusik. Jag blev berörd.
Jag såg denna film på bio och det var länge sedan jag hörde så mycket snyftande i en biosalong.
En av svensk films 2011 års filmhöjdpunkter.

Mycket bra film. Till stor del väldigt tragisk, men man har nog lyckats fånga precis det som man ville med filmen.

En av svensk films 2011 års filmhöjdpunkter.

ett klart mästerverk. Helt fantastisk, djup, underbart skådespel från speciellt hon som spelade Tina. Jag grät och snörvlade mig igenom hela filmen. Musiken var underbar, helt otrolig film.

ILoveMovies

Underbar, jag grät på premiären!

En 4+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Detta inleds ganska bra. Men det blir bättre. Så bra det blir. Och så bra det avslutas. Kan nästan inte bli bättre.
Så starkt. Lite ojämnt skådespel från vissa unga skådisar, men tvillingarna är riktigt bra. Musiken likaså. Men framförallt är manuset bra och filmen som helhet i detaljrikedomen i kombination är såå genomtänkt. Braaa, regissör Anders Grönros!
Klart bättre än väntat. Detta kan kanske i framtiden hamna i filmsamlingen, för filmen kan och vill man se om - en tragisk men hoppfull feel good-film.

Biopremiär: 2011-08-19