Drive

Handling: En stuntförare från Hollywood drömmer om att slå sig fram på de professionella racingbanorna. Samtidigt som han frilansar som förare i den kriminella världen retar han upp några av Los Angeles farligaste män. Det finns bara ett sätt för honom att överleva, att göra det som han är bäst på: köra snabbt!

År: 2011
Tina Huang
Tiara Parker
Sarah Adela Tirado

Copyright FilmDistrict

En av 2011 års bästa filmer. Stämningen i filmen är nästan lite drömsk. Danske regissören Winding Refn som bl.a. gjorde Pusher använder sig här av ett förträffligt bildspråk och effektiv musik, vilket höjer känslan. Tycker också det är bra att man inte avslöjar någon bakgrund till Goslings karaktär, vilket gör att vi som tittar inte har en aning om vad han är för typ av person. Winding Refn går lite utanför de konventionella Hollywood-ramarna vilket gör filmen så mycket bättre. Enligt mig kommer filmen i framtiden att betraktas som en modern klassiker. Stämningen i filmen är verkligen speciell och svår att förklara, men det är bra. Stark fyra i betyg.

Lundisen

En av de sämsta filmer jag sett. Händer alldeles för lite, väldigt seg och alldeles för lite dialog!

Cammie

Ryan Gosling är helt fantastisk i våldsam och störande film.

Positivt:

Historien är spännande och intressant fram tills första vändpunkten dyker upp (vilket är rätt tidigt), filmmusiken är fräsch, välplacerad och stämningsfull, fotot är färggrant, vackert och matchande musiken, det finns mänsklighet och vardaglighet i Goslings och mammans karaktärer och även i deras möten och huvudperson utvecklas en del under historiens gång (dock är jag inte 100 på om jag diggar hur det går till).
Gillade skarpt hur föraren (nästan) mållöst gled runt på tomma, neonkantade gator mitt i natten till 80-talsinspirerad housemusik i inledningen, stämningsfullt!

Negativt:

Goslings karaktär finner jag lite svår att sympatisera med eftersom han i mina ögon är rätt "störd" och grundstoryn anser jag är rätt klyschig, enkel och tråkig.

Biopremiär: 2011-11-18