Apflickorna

Ungdom:

Ungdom:
2,2

Handling: Slutna och tillbakadragna Emma börjar träna ridsporten voltige med ett lag jämnåriga tjejer. Hon är tekniskt skicklig men tränaren efterlyser mer leenden och utstrålning. Lagets självskrivna ledare Cassandra erbjuder sig att träna Emma trots att de samtidigt konkurrerar om platserna i laget inför en förestående tävling. Emmas lillasyster Sara är kär i sin tonårige kusin Sebastian som sitter barnvakt ibland. Emma och Cassandra inleder en relation med fysiska och psykologiska utmaningar. Emma gör vad som helst för att mästra spelets regler. Gränser överskrids och insatserna blir högre och högre. Trots detta kan inte Emma motstå den förgiftande känslan av total kontroll...

År: 2011

Kevin Caicedo Vega
Nasrin Pakkho
Malin Müller

Copyright TriArt Film

Jag gillar ovanliga och unika filmer, David Lynch är ju t ex min favoritregissör, och kan absolut älska vissa av dessa kritikerrosade svenska debutfilmer som prisats under åren, typ Flickan, Avalon och definitivt Fucking Åmål. Men vad gäller Apflickorna verkar det inte vara någon inom kultureliten som vågade erkänna att kejsaren saknade kläder. Och det fick gå så långt att den vann en Guldbagge. Lite pinsamt!

Filmen är inte usel, men som vanligt så där överdrivet teatraliskt svensk så man nästan spyr. Det är onaturligt och mestadels tråkigt. Kvaliteter finns lite här o var men jag vet inte vad filmens poäng är. Och jag bryr mig inte heller.

Alldeles för dåligt gjord för att kunna få mer än en 2:a. Dialogen känns många gånger väldigt onaturlig och alla pratar skriftspråk, inte en bokstav utelämnas.
Det finns även stora likheter med den franska filmen "Naissance des pieuvres" som kom 2007, men den franska är mycket bättre.
Jag tycker även att filmer ska ha ett slut, men där blev man lurad.

Jätteflummig film men tafatt skådespeleri. Alla roller känns kalla och skådespeleriet görs inte fullt ut. Poängen med filmen är också luddig. Nä inget för mig.

En film som bjuder på flera bra exempel på hur den tysta utfrysningen emellan tjejer kan te sig, likaså mobbing och maktkamp.
Bra att det ämnet belyses, men jag tycker nog den är lite överskattad.

Ninnie

Svårt att bestämma mig vad jag egentligen tycker om denna filmen.
Dialogen känns krystad, på gränsen till pinsamt dålig ibland. Även handlingen känns lätt överdriven bitvis men med det sagt så finns det många bra bitar också.
En röd tråd genom hela filmen är maktbalans. Vilsenheten i ungdomen berättad på ett trovärdigt sätt.
Bra foto.

Biopremiär: 2011-09-02