Ljudet från kristallfågeln

Handling: Sam Dalmas (Tony Musante) är på semester med sin flickvän Julia (Suzy Kendall) när han bevittnar ett mordförsök i ett konstgalleri. Han misstänker att någonting, han inte riktigt kan sätta fingret på, var fel i vad han såg och blir besatt av att lösa gåtan. Hade han sett den nya Jack the Ripper som håller Rom i sitt grepp av terror, eller vad var det egentligen? Med endast ett telefonsamtal och en tavla som ledtråd försöker han lösa gåtan i Dario Argentos regidebut.

År: 1970
Regissör: Dario Argento
Originaltitel: L'Uccello dalle piume di cristallo
Alternativ titel:The Bird with the Crystal Plumage
Omar Bonaro
Fulvio Mingozzi
Werner Peters

Copyright Seda Spettacoli

Fantastisk film! Nu äntligen kommer jag ta tag i Dario Argentos filmer. Efter att ha sett Deep Red blev jag genast intresserad och ville se mer av denna, i mångas ögon, skräckmästare. Jag tyckte dock att Deep Red hade sina tydliga problem, medan Argentos regidebut bara sprudlar av originalitet och spänning. Fotot av Vittorio Storaro är dessutom helt fantastiskt och Morricones musik lika överlägsen som vanligt.

Ett måste för de som, precis som jag, börjar upptäcka och vill se mer giallo. Jag ser otroligt mycket fram emot Argentos senare verk. Känns som rena julafton!

En av Argentos första filmer blev också en av hans bästa. Ljudet från kristllfågeln är en mycket spännande film med flera otäcka och nervkittlande scener.

Spännande och välgjord giallo och regi debut av Dario Argento. Härliga vändningar i manuset och en del riktigt fina kamera lösningar. Rekomenderas, svag fyra.

En snygg giallo av Argento som drog igång hans karriär som regissör. Ett par skickligt utförda scener och en trevlig början på hans karriär. Inte lika bra som hans bästa, men ändå bland hans bästa.

Xenomorph

Argentos debut är stilsäkert, men också lite tråkig stundtals.

Tidig Argento film. Redan här visar han prov på sin estetiska känsla. Stilren och subtil giallo. En bra film att börja med om man vill upptäcka giallogenren.