Sleeping Beauty

2,1

Handling: Universitetsstuderande Lucy bekostar sina studier genom deltidsjobb; medicinska experiment och prostitution. Det senare leder henne till en anställning som "Törnrosa" på en exklusiv bordell. I arbetet sövs hon ned, varpå förmögna äldre män har tillgång till hennes kropp och kan uppfylla sina erotiska fantasier. Lucy blir besatt av att få veta vad hon utsätts för under den djupa sömnen och hon får allt svårare att leva sitt dagliga liv. Detta blir början på en resa ner i begärets mörka värld.

År: 2011
Eden Falk
Mirrah Foulkes
James Fraser

Copyright Paramount Pictures

Sleeping Beauty (2011) beskrivs som en dramatisk skildring av en ung universitetsstudents självdestruktiva och experimentella tillvaro, och fastän detta var vad som lockade mig med filmen, dröjer det inte länge innan det hela utvecklar sig som en irriterande sparsmakad historia som håller mig på halster konstant i en och en halv timme. För det är mycket med den här filmen som jag är kluven om, men dess största misslyckande - den totala oförmågan att skildra karaktärerna som människor och inte som endimensionella karikatyrer - råder det aldrig någon tvekan om.

Jag ska medge att mitt intresse sällan falnar, om så bara för att huvudkaraktärens gensvar på allt som händer henne är ett mysterium. Tyvärr visar sig detta, allteftersom filmen rullar, upphöra att vara fascinerande med tanke på att scen efter scen enbart framstår som bisarr, och inte förmedlar något till tittaren. För det är en sak att behöva läsa mellan raderna, men en helt annan att behöva skapa en hel film ur tomma intet. Till och med Emily Browning är under all kritik i huvudrollen. Sleeping Beauty lämnar mig inte med något intryck, eftersom det inte finns någonting angående Lucys karaktär, eller hennes handlingar, som jag kan identifiera mig med. Så oavsett om detta är regissören Julia Leighs avsikt eller en oavsiktlig flopp, är det en lika alarmerande svag punkt - särskilt eftersom det är plågsamt uppenbart att Leigh, i skapandet av sin debutfilm, lider av både storhetsvansinne och ett krystat behov att få en genistämpel.

Samtidigt kan jag inte låta bli att uppskatta försöket att skapa ett subtilt drama med enkla medel, och det råder ingen tvekan om att scenerna är både snygga och väl komponerade. Men bristen på inblick i karaktärerna och händelseförloppet, och det faktum att varje enstaka scen tycks fungera som utfyllnad, gör ändå försöket till en katastrof.

En film i min stil. Mycket, mycket speciell. Men det blir liksom en liten för stor känsla av ingenting. Regissören vill mer än vad hon klarar av. Men ett snyggt och gediget försök helt klart.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om Emily Browning, men efter den här och Sucker Punch... ja alltså... WOW! :)

AntonT

Se recension http://Antonfilm.blogspot.com

ToxicAvenger

Mycket speciell film, klart sevärd.