Pompoko

Handling: Mårdhundarna har alltid levt i harmoni med naturen. Men nu riskerar de att utrotas eftersom människorna vill skövla deras skog för att bygga bostäder. Men mårdhundarna kämpar emot, på sitt eget magiska sätt!

År: 1994
Regissör: Isao Takahata
Originaltitel: Heisei tanuki gassen ponpoko
Ursprungsland: Japan
Ingår i tema: Studio Ghibli

Copyright Studio Ghibli

djerryg

Tvättbjörnarna skiftar form på ett väldigt underhållande sätt och försöker övertyga människorna att inte fortsätta exploatera deras hem i skogen. Man får känslan av att tvättbjörnarna lever ett liv som människor och därför är det ett djupare budskap om hur stamfolk hotas och vad de behöver göra för att överleva den moderna civilisationen. En underbar Studio Ghibli-film som är värd en fyra i betyg.

djerryg

Jollanboll

Gulligt och välgjort men för barnsligt och långsamt för min smak och för ett högre betyg. Fantasin och budskapet är fint men saknar den där riktiga spänningen som jag vill ha. Dramaturgin är alldeles för platt och vi får inga toppar och dalar och inget klimax. Jag blir uttråkad under delar av filmen även om det finns guldklimpar här och där.

Filmen är animerad