Iron Sky

2,5

Handling: Nazisterna satte upp en hemlig bas på månen år 1945 där de nu gömmer sig och planerar att återvända till jorden, och makten, år 2018...

År: 2012
Udo Kier
Kym Jackson

Copyright Noble Entertainment

Jollanboll

Riktigt kul och en stor överraskning för min del!

Filmen är gjord med glimten i ögat samtidigt som filmen är en intelligent samhällssatir. Berättelsen är bra och välgjort och följer en dramaturgi som skrider framåt i hyggligt tempo med nödvändiga klichéer men också med överraskande moment.

Satiren över Sarah Palin och ett framtida (lite dummare) USA är roligt och något jag verkligen gått och väntat på i filmväg. Inte sedan jag såg "Borat" har man lyckats blanda humor och samhällskritik på ett sådant bra sätt. Satir är som sagt ett bra politisk vapen.

Sedan att det handlar om schablonbilder över pampiga nazister gör inte saken sämre. Nazister måste nog för dem flesta utgöra favoritskurkarna och när de görs så här mänskliga,men ändå lite onda och lite ubermensch, samtidigt som de är löjliga är det svårt att inte ryckas med.

Jag gillar att alla nazistiska soldater har gasmasker, vilket gör dem mer "onda", jag gillar nazisternas månbas och speciellt formen på den, jag gillar miljöerna i månbasen som är väldigt stereotypiska samt att de spelar på myten om att Hitler skulle ha undkommit och byggt ett nytt "fjärde rike" (någonstans)

Filmens "black dude" är också väldigt rolig och fäller nödvändiga roliga kommentarer som lättar upp filmen. Sedan har vi flera roliga karaktärer i filmen, såson Nordkoreas och Finlands representanter i "FN"

Slutet är nästan bäst på något sätt! Inte det slutet man hade väntat sig utan mycket mer ödesmättat, allvarligt och en uppmaning till förändring, så att man nästan fick skuldkänslor.

Mm.

En stark trea från mig!

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Jollanboll

Riktigt kul och en stor överraskning för min del!

Mm.

En stark trea från mig!

En rätt stor besvikelse. Hade förväntat mig att stora horder med nazisttrupper skulle åka till jorden och försöka ta över, men så var det verkligen inte. Istället blev det någon form av UFO-film av detta som snarast påminde om "Indepence day" fast var mycket sämre.
Nä, detta kändes som vilken amerikansk b-rulle som helst. Den får godkänt för att det fanns vissa scener som var rätt kul.

Biopremiär: 2012-04-18

Iron Sky - The Coming Race (2017)