Man Who Wasn't There, The

Handling: Ed Crane är en tystlåten frisör under 40-talet. Hans förhållande med sin fru går allt sämre och han misstänker att hon har en affär med en välbärgad bekant som dessutom är gift. En dag kommer en kund in på hans salong och berättar om en ny stor idé – kemtvätten. Han behöver dock en kompanjon som kan bidra med pengar för att finansiera projektet. Ed nappar på erbjudandet, men behöver fixa fram pengar. Han bestämmer sig för att pressa sin frus älskare på pengarna i utbyte mot att han inte berättar om hans vänsterprassel.

År: 2001
Jack McGee
Gregg Binkley
Alan Fudge

Copyright Working Title Films

Mycket stämningsfullt kriminaldrama med ypperliga skådisprestationer. Lite seg men det är också det som gör filmen speciell. Finns visst två varianter av filmen, en i färg och en i svartvitt. Jag såg den i färg, dock med en gråtonad nyans.

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: The last thing on his mind is murder.

En hyfsat skön film av bröderna Coen, kanske delvis just för att den är svart/vit, men inte en av deras bästa. Absolut för seg stundtals tyvärr, vilket den tappar mest för betygsmässigt. Fin musik (soundtracket) och ok skådespel för kontexten.
Nej, detta hamnar inte i DVD-samlingen. Denna film kan man se om nån gång, men jag vill det inte. Håret reste sig inte på armarna.

Trivia: The title is taken from the Hughes Mearns poem "Antigonish". / The movie was filmed in color, then printed in black and white by special processing. / Because he trusted the quality of Joel Coen and Ethan Coen's work, Billy Bob Thornton agreed to do the movie before even reading the script.

Mycket stämningsfull film där det svart-vita fotot skapar en kuslig och bra thrilleratmosfär. Filmen är genomgående intressant och engagerande. Betyget blir 3+.

SquigBobbLe

Gillar bara o brother where art thou av Coen.

Xenomorph

En ganska bra film, men lite för seg och ointressant. Coen är inga favoriter hos mig.

Det här är en mysig film av bröderna Coen. Den är gjord helt i svartvitt och med en genuin 40-talskänsla. Precis som i deras tidigare filmer så är det udda karaktärer som skildras, men fortfarande med trovärdighet och med glimten i ögat. Annars är det en tragisk film om en man som inte känner sig sedd. Den får en stark trea i betyg.

Filmen är både i färg och svartvit