Cloud Atlas

Handling: I sex historier tas vi med från 1800-talets Söderhav till en avlägsen postapokalyptisk framtid.

Ett science fiction-epos baserat på David Mitchells prisade roman med samma namn.

År: 2012
Regissör: Tom Tykwer Andy Wachowski Lana Wachowski
Originaltitel: Cloud Atlas
Alternativ titel:Der Wolkenatlas (Tyskland)
Ursprungsland: Tyskland, USA
Längd: 02:44, 02:52, 02:10 (Kina)
Ingår i tema: Post-apokalyptisk

David Gyasi
Louis Dempsey
Götz Otto

Copyright Warner Bros. Pictures

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Mycket snygg vad gäller effekter, mask, CGI. Coolt med alla skådespelare - om vad vill jag inte spoilra!
Lite jobbigt med mycket klippningar och en icke kronologisk tidsordning - första filmen sedan Memento (2000) som jag önskar båda versionerna på en special edition-BrD.

Ajice

Episkt. Inte en stund att jag var missnöjd med den här filmen, vissa skådespelare gör ett sånt strålande jobb att jag inte kan känna igen dem.

Älskar musiken, manuset, men jag måste erkänna att trots att jag uppskattade budskapet och handlingen så känns det som om det fortfarande finns mycket här som jag tror jag missat.

Det är en sådan film som en får se om ett par gånger för att helt förstå och greppa (typ Tales from earthsea, perception (även om den är bara är kass rip-off på Paprika) m.fl).

Lingon88

De här typerna av filmer sätter en oerhört hög ribba, ibland slutar det i succé och ibland i platt fall. Jag skulle väl inte säga att den här filmen slutar i platt fall men betydligt närmare det än åt succé iallafall. Skådespelarna gör sitt jobb väl men inte manusförfattaren. Hen försöker få till ett djup som jag inte riktigt tycker infinner sig. Dessutom för snabba och korta klippningar, det blir en enda röra och det är svårt att hålla isär vilken person som är vilken. 2+ totalt

Filmen får en 3+ för sin annorlunda och häftiga ide. Tyvärr känns det väldigt rörigt med alla klippningar. Skulle man följa någon röd tråd!? Vad va tanken!? När samma skådespelare återkom i varje tidsdel började jag antagligen tänka alldeles för mycket på vad filmen ville säga. Men filmen är otroligt välgjord och genomarbetad. Skådespelarna är toppen och direkt efter att filmen var slut kände jag att jag skulle vilja se den igen för att se om jag blev klokare :-)

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Biopremiär: 2013-02-22