Others, The

3,7

Handling: Andra världskriget har just nått sitt slut och på den ödsliga ön Jersey sitter den unga Grace och väntar förgäves på att hennes make skall komma hem från kriget. Hon har ensam fostrat sina två barn i den vackra och mörka viktorianska herrgård hon trott är den enda säkra platsen för barnen. De är dock inte säkra längre. Den dag tre nya tjänare dyker upp vid hushållets trappa börjar häpnadsväckande saker att ske. Graces dotter berättar att hon har sett, och pratat med, uppenbarelser som kommer och går i huset. Till en början vägrar den djupt troende Grace att tro på barnet, men efter en tid börjar även hon ana att en inkräktare befinner sig inom husets väggar. Vem är där? Och vad vill de Graces familj? För att nå svaret måste Grace överge allt hon hittills trott på.

År: 2001

Eric Sykes
Elaine Cassidy
Keith Allen

Copyright Dimension Films

Nicole Kidman i en skräckfilm - efter Moulin Rouge var jag lite skeptisk och kunde inte låta bli att fråga mig om hon verkligen skulle fixa detta. Men visst sjutton gör hon det! Hon är perfekt i huvudrollen och backas upp av de mycket skickliga birollerna. Framför allt Alakina Mann, James Bentley och Fionnula Flannagan imponerar.

Detta är, som vissa har sagt, en av de bästa skräckfilmer jag har sett. Den bygger upp stämningen utan tom skräck och splatter, utan med en eftertänksam och väldigt stark obehagskänsla. Mycket snyggt filmad och enastående soundtrack och ljudeffekter. Familjens isolering förde tankarna till Stanley Kubricks mästerverk The Shining - ännu en fantastiskt bra rysare. Det här är en spökhistoria helt i min smak - den utspelar sig förr i tiden, ute på landet, i ett stort, spöklikt hus ... Jag får rysningar varje gång jag ser den här filmen.

Det finns flera scener jag helt enkelt inte kan få nog av. När twisten avslöjas i slutet och garderobsdörren öppnas, det som händer med gardinerna, gravstenarna, "fotoalbumet"... Wow! Jag skulle kunna räkna upp alla underbara detaljer i all evighet, men på grund av platsbrist och spoilerförbud nöjer jag mig med att säga att för dig som gillar smart och genomtänkt skräck är The Others ett måste. En självklar femma och en av mina absoluta favoritrysare.

Kafferepet

En fantastiskt bra och vacker spökfilm med ett lite oväntat slut.

Sofia92

En otroligt välspelad film, Nicole är perfekt i huvudrollen och barnen gör verkligen bra ifrån sig.
Storyn är udda och intressant och fotot är riktigt snyggt filmat i perfekta vinklar. Manuset kunde inte bli bättre. Första gången jag såg filmen tyckte jag att slutet överraskade väldigt eftersom jag inte var beredd på en så komplicerad avslutning, men efter en andra titt är slutet riktigt lyckat och ett av de mest oväntade jag sett på film.

Ajice

En klassiker, jag ryser ända in i själen

något långsamt tempo i början men spänningen ökar succesivt och i slutet är jag nära att sätta en fyra, en bra film på gränsen till mycket bra

Kafferepet

En fantastiskt bra och vacker spökfilm med ett lite oväntat slut.

Elemental

Ungefär en timme in i filmen var jag riktigt missnöjd, än en gång hade min filmsmak inte stämt överens med majoritetens. Men när eftertexterna börjat rulla blev jag ändå imponerad. Jag satt hela tiden och försökte lista ut upplösningen, jag till och med trodde att jag hade lyckats, bara för att senare än en gång få en dumstrut på huvudet för att inte ha kunnat förutsäga twisterna i slutet. Detta gör att jag inser att filmen helt enkelt är riktigt bra skriven. Men ändå, den är på tok för långsam för min filmsmak. Att spänningen börjar stiga först i slutet av filmen är irriterande. Tempot är verkligen riktigt lågt de första tre fjärdedelarna och det gör att intresset hinner svalna flera gånger om. Alla skådespelare gör dock ett riktigt bra jobb och det är nog det som gör att intresset trots allt är skapligt högt ändå.

The Others är gjord för de som gillar långsamma thrillers. Men plot twisten i slutet är riktigt överrumplande och det är faktiskt nästan värt att se filmen bara för det klockrena slutet.

Bilbo_one

Än mer en okej film enligt mig. Jag tycker att den hade en bra intrig och var fylld med spänning. Blev dock emellanåt lite konstig och svår att hänga med i, det är det enda jag har att klaga på angående den här filmen. En stark 4:a

tårtsmula

spännande och oförutsägbar film men den är alldeles för lång tråkig, slutet räddar hela filmen från totalt botten betyg

Tycker detta känns lite som en M. Night Shyamalan film, i stil med Sjätte sinnet och kanske också The Village. Ruggig och smart film som sätter igång fantasin.