Ben-Hur

Handling: Judah Ben Hur är son till en rik judisk familj i Jerusalem. Han återförenas med sin barndomsvän, Messala, som nu är en romersk legionär, men deras politiska åsikter går isär och vänskapen blir lidande.

År: 1959
Regissör: William Wyler
Originaltitel: Ben-Hur
Alternativ titel:Ben-Hur: A Tale of the Christ
Längd: 03:32, 03:42 (1993 re-release)
Ingår i tema: Oscar - Bästa film

Frank Thring
Terence Longdon
George Relph
André Morell

Fantastisk produktion (5), mycket bra skådespelare (5), ojämn story (3), trovärdig? (3). Med tanke på hur gammal den är måste det vara en av de bästa filmproduktioner som gjorts, solklar klassiker.

Bra film som stora delar är väldigt spännande. Satt och tänkte flera gånger att detta måste ha varit en väldigt dyr film att spela in.
Jag hade egentligen väntat mig en film bestående av en massa våld och elände. Detta finns delvis med i filmen, men inte alls lika mycket som jag hade trott. Jag skulle nog säga att denna håller en stark 3:a rakt igenom.

Samma uppbygg som Borta med Vinden, som jag heller inte fattar skvatt av. Den är alldeles för lång och obegriplig för mig. Jag roas inte av den och tappar intresset redan efter fem, tio minuter. Dessutom tycker jag inte om skådespeleriet från många aspekter. Iofs råkade jag se andra halvan innan jag sett första, och då fattade jag ju absolut ingenting. Men det spelar det samma.

Bittert och oändligt gripande historiskt drama. Trots filmens långa speltid är jag fullständigt fängslad hela tiden, även om tristessen kommer krypande i ett fåtal långrandiga scener. Filmen är överraskande snygg för att vara en femtiotalare, och skådespelarna är bra allesammans. Tyvärr känns historien på framför allt en punkt överdrivet melodramatisk, och medför att logiken ibland sänker sig till en skandalöst låg nivå. Jag är inte alldeles förtjust i den sista halvtimmen, då den visserligen gör ett mycket starkt intryck, men samtidigt bryter av mot berättelsen till och med denna punkt och händelseutvecklingen känns allt mer tillrättalagd.
"Your eyes are full of hate, forty-one. That's good. Hate keeps a man alive. It gives him strength."

Stort episkt äventyr som verkligen håller hög klass. Dessvärre blev det lite för mycket åt slutet. Annars väldigt gott.

anddav507

Visst den är bra, men den är så förbaskat lång, man orkar inte se hela på en gång, vilket gör att i alla fall jag tappat mitt engagemang för den andra delen av filmen.
Men Fartygsscenerna och kapplöpningsarenan var ju lite häftiga så, en trea blir det.

Det här är en riktig mastodontfilm som verkligen fyller ut sina tre och en halv timmar. Vi får följa juden Judah Ben-Hurs händelserika liv och jag dras med ända från första stund. Längden på filmen är onekligen maffig, men tar man en paus med något gott att äta i mitten på filmen så går det bra. Jag gillar att huvudkaraktärerna inte är så stereotypiska som de brukar vara i sådana här filmer, även om det stundtals finns tendenser däråt, där kanske Haya Harareet som sockersöt Ester är mest enerverande. Hallelujaslutet gillade jag inte heller, men annars en för sin tid mycket välgjord film.

Ben-Hur (1925)
Ben-Hur (2016)