Elysium

Handling: Året är 2159 och det existerar två sorts samhällsgrupper: den rika och övermäktiga som lever på rymdstationen Elysium. Den andra, fattiga och värdelösa, som lever på en ruinerad och överbefolkad planet - Jorden. Säkerhetsvakten Rhodes är villig att göra vad som helst för att behålla Elysium till eliten. Då varje dag tusentals fattiga människor gör precis vad som helst för att komma in, om de nu inte får asyl, förstås! Men när den olycksbådade Max trängs in i ett hörn så får han bara två val: att dö eller att anta ett uppdrag som kommer att balansera de extrema klasskillnaderna till icke existens...

År: 2013

Maxwell Perry Cotton
Catherine Lough Haggquist

Copyright Sony Pictures

Ajice

Börjar bra och har ett intressant koncept men det försvinner helt i all meningslös action. Skitfilm.

Regissören till suveräna District 9 gör ett minst lika bra jobb med sin nya film. Tycker den håller en bra nivå av allt, inget går till överdrift vare sig i effekter eller skådespeleri, och filmen är mycket spännande.

Hook

Deus-E(x)lysium

Max och Frey lever på jorden, året är 2154. Vår planet är en enda stor sopptip och den rika överklassen har en rymndstation där de lever maskiner som kan förlänga deras liv med flera år. Max får en dödlig dos av strålning när han arbetar på en robot fabrik och har inte långt kvar att leva. Hans uppdrag blir ett självmords uppdrag; kidnappa sin f.d. chef och ta hans data. Men när datan har nyckeln till rymdstationen blir Max mannen alla vill ha levande för att komma till paradiset Elysium.

Matt Damon gör rollen som Max och Alice Brag gör rollen som hans barndoms vän Frey. De båda gör sina roller med trovärdig historia och bra kemi. Jodie Foster gör en bra iskall försvarsminister och Sharlto Copley gör skurkrollen som cyborgen Kruger helt perfekt. Världen som filmen utspelar sig i påminer om District 9 bara det att det inte är utomjordingar utan klass skillnaden som gör större fockus för konflikten.

Man ser drag från spelvärldens Halo och Mass Effect rakt igenom, men mesta dels så märks det att Deus Ex-serien har gjort mest inflyttande på regissören Neil Blomkamp. Från öken städer befolkade till max till lyckiga skinnande rena miljöer. Humor och action finns det gott om och det blandas med en harmoni av passande instinkade drama som för storyn och karatärerna framåt. Deras actioner har sina för- och nakdelar, vilket gör att storyn blir mer spännande. Dock är storyn lite för förutsägbar, men det är ett litet minus.

Elysium är regisserad av mannen bakom District 9 och han har lyckats överträffa sin debut med uppföljande film. Det är en film som man kan se från felra olika vinklar,samhälls frågor, återvinning, klass skillnad, politik, korruption, rättigheter och vad som styr vår värld i dag till en liknande framtid. Själv så väljer jag att se Elysium som en ren och skär underhållande film som håller fötterna på jorden med ett mycket bra slut och grippande action som inte är där för att fylla tid utan för att bara föra filmens handlig och ge mer intrig och motivation.

Story: 4+
Skådespelare: 5-