Gravity

Handling: Dr. Ryan Stone är ute på sitt första uppdrag i rymden tillsammans med den erfarna astronauten Matt Kowalsky som är ute på sin sista resa innan pensionen. Men en oväntad katastrof isolerar dem i rymdens tysta mörker. All kommunikation med Jorden har brutits och när rädslan gradvis övergår i panik så tar varje andetag av de strandsatta astronauternas sista syre.

År: 2013

Phaldut Sharma
Amy Warren
Basher Savage

Copyright Warner Bros.

Jag glömmer bort ibland. När man matar film på film glömmer jag bort att stanna upp och förstå att mycket jag ser kanske egentligen inte är så bra som jag får för mig att det är. Jag känner att jag sätter höga betyg utan att reflektera om filmen egentligen är värd det.

Jag börjar förstå mer och mer, ju äldre jag blir, vad jag verkligen älskar i filmens värld. Och det är ingen speciell grej egentligen. Det ingen speciell genre. Det är bara en känsla, nåt - som för andra - är oförklarligt. Men jag själv bara njuter. :)

Ikväll nådde Alfonso Cuaróns Gravity den nivån. Lätt en av de tio bästa filmerna jag någonsin sett. Specialeffekterna, musiken och skådespelarna håller sådan hög klass att det hela blir en helt unik och perfekt filmupplevelse som berör fullständigt.

MÄSTERVERK!

Hade gärna sett en bättre uppföljning. Slutade ganska tvärt. Fina bilder från rymden och man känner verkligen ett visst "obehag" när karaktärerna svävar runt helt fritt.

I övrigt följer filmen den vanliga mallen, vilket gör att den får en 3:a.

stilis

Två austronauter har i uppdrag att lokalisera en stor rymdstation uppe i rymden. Plötsligt händer det något som dem inte har tänkt på.

Gravity är en enformig film, som gör att man inte förstår handlingens innerbörd.

Det är en urdålig sci-fi film, som blir ett sömnpiller!

Spännande och välspelad film men det var lite väl mycket 2001 över det hela.

MÄSTERVERK!

Hook

Gravity pulls you in!

Sandra Bullock har flygit under radarn ganska länge sedan Speed och Speed 2 så har jag inte varit så intresserad av hennes film vall. Dock så ändrades det med The Blind Side. Hon visar att han kan spela en övertygelse om att hon faktiskt är ensamm i oenligheten och George Clooney lägger bara grädde på mosset med sin tora och charmiga humor som karaktären ger.

Gravity är också regisserad av Alfonso Cuarón (som gjorde min favorit Harry Potter) vilket ger mig mer anledningatt gilla filme, för men den resumé som han har så kan det inte blir glada vågen och blommor. Det blir mörkt med lite humor för att lätta upp det. Men det hjälper inte även om filmen är superbra tekniskt och ser hyper bra ut i 3D så är storyn allt för förutsägbar. Jag så knappt någon trailer för den här filmen för jag visst att det skulle bara bli bra om George och Sandra och Alfonso var med.

Men som sagt är filmen alldelse för förutsägbar men desstomer sorgli och spännande för det! Det är ett starkt drama som kan räknas med Cast Away och Buried.

Gravity håller fötterna på jorden och gör inga onödiga supper hypade effkter för skoj skull. Här är varenda bild en personlig dkomentär om något som aldrig hänt och det är mer övertygande än 127 Timmar och Moon. Starkt jobbat om bara storyn hade varit mer djup än känslomässig så hade det varit en stark 5.

Story: 3
Skådespelare: 5