Hobbit - Smaugs ödemark

3,7

Handling: Thorin och och hans tappra medföljare har nått Sjöstaden och det är dags för hobbiten Bilbo Baggins att fullgöra sitt kontrakt med dvärgarna. Sällskapet måste nå till De Ensamma Bergen och Baggins måste hitta den hemliga dörren som ger dem tillgång till draken Smaugs skatt. Om Bilbo och de andra kan vinna, kommer de att kunna behålla det? Och kommer de att upptäcka vad som hänt med trollkarlen Gandalf...

Del 2 i Peter Jacksons trilogi om Bilbo Baggins äventyr, baserad på boken "Bilbo - en hobbits äventyr" och mindre små historier som skrevs av J.R.R. Tolkien som leder upp till Ringarna Herre-trilogin.

År: 2013
Regissör: Peter Jackson
Originaltitel: The Hobbit: The Desolation of Smaug
Alternativ titel:The Hobbit: Part 2
Ursprungsland: Nya Zeeland, USA
Längd: 02:41, 03:06 (Extended Edition)
Ingår i tema: Drakar

Michael Mizrahi
Sylvester McCoy
Bret McKenzie

Copyright New Line Cinema

Peter Jackson gör det INTE igen!

Det är faktiskt så. Peter Jackson har inte lyckats och det är med stor ledsamhet jag inser det under kvällens bioupplevelse.

Jag var skeptisk när jag såg trailern på första filmen, men blev glatt överraskad hur härligt äventyr det var. Kände mig lite nervös över att komiken skulle ta över och att det kunde bli larvigt men Jackson fixade det galant och skapade en värdig efterföljare på den fantastiska Sagan om ringen-trilogin. Förväntansfullt har jag sett fram emot fortsättningen.

Det känns direkt att något inte är som det ska, i den totalt poänglösa och urtråkiga inledande scenen på värdshuset, sen kommer Persbrandts Beorn (funkade inte tyvärr), en massa spindlar (igen!?), Legolas (såg gammal ut), Kate från Lost i alvöron (hon passade inte) forsfärder (en kopia på flykten ur trollberget i ettan), en sjöstad och ditt o datt ända tills de når Smaug (som snackar). Och då har jag tröttnat efter alla fånerier och faktiskt halvtaskiga effekter. Slutet var en cliffhanger som inte gav mig några speciella förväntningar inför nästa film.

Freeman är bäst som Bilbo och vissa av dvärgarna är roliga. Men jag gillade inte mycket mer. Var inne på trea först men den får bara en stark tvåa tillsvidare. Det trodde jag aldrig. :(

En bra och spännande film med bra insats av skådespelarna.

Peter Jackson gör det INTE igen!

En -5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tyckte först direkt efter filmen en stark 4, lite seg och lite sämre än ettan. Men efter övervägande under hela dan till ikväll kl21:30 på Nyårsafton 2013 säger jag bara ett rungande JA! för femman, som trots allt sitter där. Likaväl som jag sitter fastklistrad under 2 t 41 min och det tar slut så j-vla fort och plötsligt. Grymt elakt antiklimax! Inte förrän nästa gång vi säger God Jul får vi veta slutet!! Gaah!
Bland det häftigaste är att se alver slåss i krig. Brutalsnygg koreografi, minst lika snygg som de snyggaste Jet Li-filmerna.

Hook

Ödelagad tystnad inför fortsättningen

Bilbo, Gandalf, Thorin, Balin, Dwalin, Kili, Fili, Bofur, Bombur, Bombur, Oin, Gloin, Ori, Dori, Nori är alla på flykt udan Azog och hans pack av orcher. De tillslut söker skydd hos den odiplomatiske Boern (Vår egen Persbranht). De reser genom Mörkmorden, en sjuk skog smittad av ondska. Slåss mot spindlar och orcher innan de hamnar i Lake-Town bara kilometer från Ereborn. Där draken Smaug vakar över Arkenstenen. En kraftfull juvel som ger Thorin gudomlig rätt att styra släktet av dvärgar som är spridda över hela Mid-gård.

Peter Jackson har lyckat göra bättre ifrån sig, från den ydyliska barnboks sagan till en rå-fantasi äventyr med effkter som överträffar andra filmer som "Man of Steel" och "Star Trek Into Darkness". Manuset har blivit rappare och det märks att här har man lagt in all action för att fylla ut det mer till närmare tre timmar. Inte som i "En Oväntade Resa" där man för det mesta fyllt ut med stora vida vyer över Nya Zealand och tråkiga långdragna scener utan någon som helst innehåll. Ändå en bra film!

Action och bra karaktärs uppbyggnad väntas i film nummer två. Thorin får med bakgrund och man ser han hämnd begär bubbla upp när han ser Smaug. Bilbos tvekande och konfliktfyllda begär för ringen gör sig påmind om Frodos besatthet som händer senare i historien. Gandalf bekymmers yllda misstankar som bekräftas med en over-thje-top avslöjande flash tripp när han besöker Dol Guldor.

Alver! Yes, they're back. Närmare bestämt skogs alverna som är mer badass och superhäljtarna av Mid-gård. Legolas och Tauriel är inte med i boken men här får de vara badass elves. Legolas svartsjuka emo humör mot Tauriels romans kemi med Kili är bara för typisk och humorfylld. Men den som stjäl hela alv showen är Lee Pace som Kung Thranduil aka Legolas pappa. Han är rak och hänsynslös i sina mål och tar inge bullshit från någon. Ser fram emot att se honom slåss i tredje filmen!

SMAUG! är den kakraktär som stjäl hela showen med stor hjälp av Benedict Cumberbatch (Khan i Star Trek into Darkness) som ger sin röst och motion capture till rollen som den guld beroende jätteödlan. Hans design är så häftig och snygg att man inte kan få nog av hans lilla lek med Bilbo och dvärgarna inne i berget. Ett slut som får en ödelagd tystnad vid slutet.

Vad har jag inte berört, Jo Lake-Town som mer eller mindre är en liknelse med Rohan i "Sagan om de Två Tornen". Stephen Fry i rollen som Master of Lake-Town är inte så märkvärdig mer en ersättning som en äklig karkatär såsom Goblin Kungen i "En Oväntad Resa". Hans medhjälpare Alfrid är mer en Grima Ormtunga-wannabe och Luke Evans karaktär Bard känns mer som en misslyckad Aragon. Som man inte har någon sympati med, troligen för att vi haft en hel film med dvärgarna att lära känna dem etc.

Dock är en en häftig effekt att se dvärgarna i människornas värld för man ser hur Thorin måste stå sig med att jämnt titta upp när han talar med dem, en liten nick till dvärgarnas tycke om att vara bland sina egna. Första filmen var det inte mycket höjd skillnad och här är det större skillnad. Tauriel har inget större inflyttande på mig, hon är mer en roll för att ge lite mer kvinnlig närvoro vilket aldrig är fel. Men här är det bara en action roll utan djup. Hennes lilla romans mellan Kili och Legolas är bara ett dumt försök att billigt dölja hennes roll som suphjälten alven. Den som Legolas hade i Sagan om Ringen-trilogin.

"Hobbit: Smaugs Ödemark" är bättre i alla led men saknar det lilla glim som fanns i första filmen. Det är mer ett mellan kapitel för att förklara varför man gör en tredje film. Något som Sagan om de Två Tornen också föll offer för. Här dock så känns visa karaktärer väldigt yttliga och snabba att försvinna. Gandalf har sin historia, Bilbo har sin med ringen och sitt möte med Smaug. Thorin har sin lilla saga. Medan Bards viktiga roll känns bara undan tryggt i skuggorna. Istället får vi tunnel forsränning och Lake-Town battle med Legolas och Spindel showdown i Mörkmorden. Vilket är välkomet men det känns som att vi kommer få mer utav bakstoryn i den kommande extended edtion. Tro mig den kommer du att vilja se för mer Smaug åt folket.

Story: 4+
Skådeslpelare: 5-
Regi: 5-

Helhet: 5-

Biopremiär: 2013-12-11
Filmen är animerad

Hobbit, The (1977)
Sagan om Ringen - Härskarringen (2001)
Sagan om de Två Tornen (2002)
Sagan om Konungens Återkomst (2003)
Hobbit - En oväntad resa (2012)
Hobbit - Femhäraslaget (2014)