Den fördömde

Handling: Miniserie i 2 delar. Sebastian Bergman (Lassgård) var tidigare polisens mest anlitade kriminalpsykolog och profilerare. Efter att ha förlorat sin fru och dotter i tsunamin är han en skugga av sitt forna jag. Han lever ett självdestruktivt liv utan arbete, vänner och familj.

Sebastian är i sin gamla hemstad för att ta hand om sitt barndomshem efter moderns bortgång. Han lyckas övertala sin gamla kollega Torkel Höglund från Rikskrim, som är där för att utreda ett brutalt pojkmord, om att få börja jobba igen. Plötsligt befinner han sig tillbaka hos polisen som en av utredarna.

År: 2010
Regissör: Daniel Espinosa Michael Hjorth
Originaltitel: Den fördömde
Rolf Lassgård
Tomas Laustiola
Gunnel Fred
Moa Silén
Christopher Wagelin

Lite småmysig deckarserie som påminner mycket om serier såsom Beck och Wallander. Några twistar i själva mordgåtan gör att serien blir lite intressantare men annars är det likt liknande serier. Gillar Lassgård så mycket. Får lite flashbacks till när jag var liten och såg polisserier med honom som polis :)