Maria Wern - Inte ens det förflutna

Handling: När Gotlandspolisen Maria Wern utsätts för anonyma dödshotelser, inleder hon och kollegerna ett frenetiskt sökande för att hitta avsändaren. Efter ett våldsamt attentatsförsök beordras hon iväg för att söka skydd, och tillsammans med en grupp väninnor från skoltiden ger hon sig i hemlighet av till det natursköna Stora Karlsö.
Men medan Marias kolleger på Gotland gör sitt bästa för att spåra den skyldige, står det allt mer klart att mördaren kan ha följt efter henne ut på ön. Och istället för att befinna sig i säkerhet svävar nu de sju kvinnorna i livsfara...

År: 2012
Peter Perski
Ulf Friberg
Matilda Wännström

Copyright Nordisk Film

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Klart mer spännande än vad jag hade förväntat mej av denna "TV-deckare" då det är första filmen med Maria Wern jag ser. Dock når ju denna biograferna.
Och jag måste säga att det mer liknar en thriller än en traditionell deckare för ovanlighetens skull. Det är riktigt spännande ända fram till slutet, där upplösningen blir klischéfylld á la Hollywood, och därmed också förutsägbar.
Men överlag går tankarna till Agatha Christies mästerliga "Tio små negerpojkar", vilket blir synnerligen nöjsamt.

En bra film, lite förutsägbart, men med många bra skådespelarinsatser. Stark trea.

Låga förväntningar som filmen absolut levde upp till. En kuslig film som höll en på spänn hela tiden. Att hela tiden själv få sitta och tänka vem mördaren är. Filmen har även sina svagheter. Den följer verkligen det klassiska slutet. Hade det hänt något oväntat i slutet hade bog filmen lyfts ytterligare.
Många skådespelare man känner igen vilket både är positivt och negativt. En skådespelerska som Vanessa Rosenberg känns ju inte direkt som en mördare - men man vet ju aldrig :) den här filmen får mig absolut att vilja se fler Wern-filmer. Har sett mycket Wallander och Beck. Kanske slår Wern dessa på fingrarna???

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Biopremiär: 2012-07-20

Maria Wern - Först när givaren är död (2013)
Maria Wern - Smutsiga avsikter (2016)
Maria Wern - Den eld som brinner (2018)