Searching for Sugar Man

Dokumentär :
Musik:

Dokumentär :
Musik:

Handling: Svenska Malik Bendjellouls dokumentär är en otrolig berättelse om en musiker som upptäcktes i Detroit på 60-talet, och väntades bli sin generations absolut största. Istället gick han under jorden, det ryktades till och med om självmord, men ett bootlegex av hans album dök upp i Apartheidregimens Sydafrika där han blev ett enormt fenomen. Vinnare av pris för Bästa dokumentär och Publikpriset i Sundance.

År: 2012
Regissör: Malik Bendjelloul
Originaltitel: Searching for Sugar Man
Ursprungsland: Sverige, Storbritannien
Malik Bendjelloul
Rodriguez

Copyright NonStop Entertainment

Zebulon

Verkligen en fantastisk historia. musiken e skön o han är verkligen en jordnära människa..

Rodriguez verkar visserligen vara en mycket intressant person, men den här dokumentären var inte värda biopengarna. Det var genom filmen ett himla malande om att Rodriguez borde ha gått upp på topplistor och slagit igenom stort, men det kom aldrig fram exakt vad det var han gjorde som var så speciellt jämfört med andra, liknande musiker.
Jag tror nog att jag hade gett denna en 3:a om min musiksmak hade stämt överens med den filmen handlade om.

Var lite ofokuserad när jag kollade på den hör filmen. Jag blev varken imponerad över Rodriguez musik eller originalitet, kändes bara som han i all rätt hamnat i Bob Dylans skugga. Dessutom så hade jag önskat att man gick in mer på vad hans musik gjorde för människorna där i Sydafrika.
Men filmen var i alla fall snyggt fotad.

Biopremiär: 2012-08-24